Premiärvisning av Mälartåg - Nya tåg mellan Örebro och Stockholm

Nya Mälartåg gör resan bättre

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms Centralstation för allra första gången – Mälartåg. Det första, av totalt 33 nya tåg, som inom ett par år ska trafikera fyra linjer i Mälardalen. Första sträckan med de nya tågen är Örebro-Stockholm via Eskilstuna. Mälartåg är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande och är en viktig del i arbetet för att utveckla den regionala tågtrafiken i Mälardalsregionen.

Mälartåg är Mälardalsregionens nya moderna och komfortabla regionaltåg som mellan år 2019 till 2021 successivt ska sättas i trafik och erbjuda resenärerna en bekväm resa. Provkörning av det första tåget startar redan under sommaren 2018 och ska så fort den första snön faller i norr hårdtestas under tuffare förhållanden för att vara redo för att klara svenskt klimat.

– Det är fantastiskt roligt att få visa upp det nya tåget för dagens och morgondagens Mälardalsbor. Utöver nya tåg så har tågtrafiken byggts ut i Mälardalsregionen, Movingo har införts och vi ser nu hur resandet ökar kraftigt. Med de nya Mälartåg kommer vi kunna ge än fler människor möjlighet att välja var de vill bo och verka i Mälardalen, vilket gynnar Örebro län på många sätt, säger Mats Gunnarsson, (MP) ordförande i nämnden för samhällsbyggnad och styrelseledamot i Mälardalstrafiken.

Mälartåg är tillverkade av Stadler i Schweiz och är tvåvåningståg av DOSTO-modell. Varje tåg är utrustade med 333 sittplatser och 22 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor och eluttag. I varje tåg finns också toaletter och utrymme för större bagage och cyklar. Alla entrédörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer

Örebro-Eskilstuna-Stockholm (Uppsala)

Linköping-Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala

Norrköping-Nyköping-Stockholm

Hallsberg-Katrineholm-Stockholm

Om Mälardalstrafik

Mälardalstrafik MÄLAB AB bildades 1991 och ägs gemensamt av Stockholms läns landsting, Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län (Länstrafiken Örebro) och Region Östergötland. Uppdraget är att förvalta och utveckla den regionala tågtrafiken i Mälardalsregionen. Den avtalade trafiken utförs av SJ och TrosaBussen.

Movingo - för den som reser länsöverskridande

För den som reser länsöverskridande i Mälardalen finns numera Movingo. Det är en pendlarbiljett som ger bättre möjligheter resande med kollektivtrafik i hela området.

För mer information om Mälardalstrafik

Mårten Levin, VD Mälardalstrafik MÄLAB AB

Tel: 070 – 786 14 63

Mejl: marten.levin@malardalstrafik.se