Premiärvisning av Mälartåg

Idag kunde Mälardalens nya spårbundna stolthet visas upp på Stockholms Centralstation för allra första gången – Mälartåg. Det första, av totalt 33 nya tåg, som inom ett par år ska trafikera fyra linjer i Mälardalen. Mälartåg är speciellt framtagna för att passa regionalt pendlande och är en viktig del i arbetet för att utveckla den regionala tågtrafiken i Mälardalsregionen.

Mälartåg är regionens nya moderna och komfortabla regionaltåg som mellan år 2019 till 2021 successivt ska sättas i trafik och erbjuda resenärerna en bekväm resa. Provkörning av det första tåget startar redan under sommaren 2018 och ska så fort den första snön faller i norr hårdtestas under tuffare förhållanden för att vara redo för att klara svenskt klimat.

- Det är fantastiskt roligt att få visa upp det nya tåget för dagens och morgondagens Mälardalsbor. Vi har byggt ut trafiken och infört Movingo och ser nu hur resandet ökar kraftigt. Med våra nya Mälartåg kommer vi kunna ge än fler människor möjlighet att välja var de vill bo och verka i Mälardalen, säger Kristoffer Tamsons (M), ordförande Mälardalstrafik MÄLAB AB samt trafiklandstingsråd Stockholms läns landsting.

Mälartåg är tillverkade av Stadler i Schweiz och är tvåvåningståg av DOSTO-modell. Varje tåg är utrustade med 333 sittplatser och 22 fällstolar. De fasta sittplatserna är ställbara och har arbetsbord, tillgång till wifi, läslampor, entrédörrar och eluttag. I varje tåg finns också toaletter och utrymme för större bagage och cyklar. Alla dörrar har insteg i nivå med plattform och tågen uppfyller de senaste kraven på tillgänglighet.

Mälartåg ska trafikera följande fyra linjer:
Örebro- Eskilstuna-Stockholm (Uppsala)
Linköping – Norrköping-Eskilstuna-Västerås-Sala
Norrköping-Nyköping-Stockholm
Hallsberg-Katrineholm-Stockholm

Mälartåg exteriör
Mälartåg exteriör
Mälartåg interiör

Mälardalstrafik MÄLAB AB bildades 1991 och ägs gemensamt av Stockholms läns landsting, Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet, Region Uppsala, Region Västmanland, Region Örebro län och Region Östergötland. Uppdraget är att förvalta och utveckla den regionala tågtrafiken i Mälardalsregionen. Den avtalade trafiken utförs av SJ och TrosaBussen. www.malardalstrafik.se