Premiärvisning av nya ŠKODA SCALA

På torsdag den 6 december kl 18:30 (CET) premiärvisas ŠKODAs nya modell SCALA för världspressen i Tel Aviv i Israel. Följ den spännande premiären direkt på skoda.se

ŠKODA SCALA - Världspremiär den 6 december i Tel Aviv

Med nya SCALA kompletterar ŠKODA sitt program i det populära segmentet för kompakta bilar och blir den första modellen som byggs på Volkswagenkoncernens nya A0 MQB-plattform. ŠKODA SCALA blir också först ut med koncernens nya infotainmentsystem som erbjuder en hög nivå av uppkoppling och tjänster.

Den helt nya modellen kännetecknas av en hög aktiv och passiv säkerhetsnivå, full-LED-strålkastare och bakljus, gott om plats för bagage och passagerare samt flera Simply Clever-funktioner. Den kommer att erbjudas med fem motoralternativ, bensin, diesel och gasdrift:

1.0 TSI (bensin) 95 hk manuell

1.0 TSI (bensin) 115 hk manuell och DSG

1.5 TSI (bensin) 150 hk manuell och DSG

1.6 TDI (diesel) 115 hk DSG

1.0 TGI (gasdrift) 90 hk manuell (lanseras i slutet på 2019)

ŠKODA SCALA är 4,362 mm lång, 1,793 mm bred och 1,471 mm hög. Den långa hjulbasen på 2,649 mm gör att ŠKODA SCALA har generösa innerutrymmen samt mycket goda köregenskaper.

ŠKODA SCALA lämnar inget att önska vad gäller invändiga mått och närmar sig ŠKODA OCTAVIA. Knäutrymmet är 73 mm (73 mm i ŠKODA OCTAVIA), armbågsutrymmet bak är 1,425 mm (1,449 mm i ŠKODA OCTAVIA) och takhöjden bak är 982 mm (980 mm i ŠKODA OCTAVIA). Och i typisk ŠKODA-stil har ŠKODA SCALA ett av de största bagageutrymmena i sitt segment, med en kapacitet på 467 liter. Med nedfällda baksäten ökar volymen till 1,410 liter.

Interiört kännetecknas miljön av en hög nivå avseende komfort, design och funktionalitet. Virtual Cockpit, som finns som tillval, mäter 10,25 tum och låter föraren välja mellan fem olika vyer. De tillgängliga infotainmentsystemen bygger på den senaste generationens modulära infotainmentplattform och kommer med en pekskärm som mäter upp till 9,2 tum och är placerad högt upp på instrumentpanelen direkt i förarens synfält.

Den LED-baserade innerbelysningen med valbart ljus ger ŠKODA SCALA en behaglig känsla av utrymme. Elektrisk utfällbar dragkrok, och el. öppning/stängning av baklucka samt en mängd andra assistent- och säkerhetssystem sätter en ny nivå för prisvärda bilar i segmentet för kompakta bilar.

ŠKODA SCALA kommer att erbjudas till försäljning under mars 2019 och den svenska lanseringen är planerad att ske strax innan sommaren.

Stefan Nygren
Marknad- och produktchef

Mobil +46-70-568 65 50
Mail stefan.nygren@skoda.se

ŠKODA SCALA - Världspremiär den 6 december i Tel Aviv
Ladda ned bild
ŠKODA SCALA markerar starten för ett nytt interiörkoncept, som kännetecknas av en ny instrumentpanel och en central display som är placerad högt upp.
Ladda ned bild
ŠKODA SCALA är först ut med VW-koncernens senaste generation av infotainmentsystem
ŠKODA SCALA - hög komfort med tvåzons klimatanläggning
Ladda ned bild
ŠKODA SCALA - erbjuds med många assistent- coh säkerhetssystem för en mer bekväm och säkrare körning
ŠKODA SCALA - hög kvalitet och detaljfinish
Ladda ned bild

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder fem huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,2 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2017
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.