Presentkort löser inte resebranschens coronakris

I dag ger regeringen Kammarkollegiet i uppdrag att undersöka möjligheten att lösa krisen i resebranschen med ett vouchersystem. Resebranschföreningen SRF är kritisk till förslaget som innebär en ekonomisk dubbelsmäll för resebranschen.

– Kunderna kommer att invaggas i en falsk säkerhet när de får ett presentkort till en bransch där nio av tio kanske inte finns kvar när det här är över. I slutändan kommer konsumenten sitta med en värdelös papperslapp, säger Didrik von Seth, generalsekreterare för SRF. Resebyråer och researrangörer är skyldiga att betala tillbaka pengarna för inställda resor inom 14 dagar. Förslaget som Kammarkollegiet ska undersöka väntas innebära att resenärer som fått sin resa inställd på grund av coronakrisen får ett presentkort i stället för pengarna tillbaka. I praktiken innebär detta att researrangörer både får ta kostnaden för de resor som ställs in på grund av corona, och de framtida resor som kunder vill boka med sina presentkort. – Det här är bara ett sätt att skjuta upp problemet. Hundratusentals resenärer väntar på återbetalning av inställda resor, men flygbolag, hotell och andra leverantörer betalar inte tillbaka till resebyråerna. Förslaget är en ekonomisk dubbelsmäll för resebranschen som både får ta kostnaden för inställda resor nu och även betala en ny resa och ett nytt hotellrum när kunden vill resa igen, fortsätter Didrik von Seth. Redan i början av mars föreslog SRF att regeringen omgående skulle inrätta en fond på sex miljarder kronor. Det motsvarar det förväntade belopp flygbolagen och andra leverantörer kommer vara skyldiga resenärer om dagens situation består resten av året. Resenärer som har rätt till återbetalning ska kunna få pengar ur fonden. Fonden självfinansieras genom att resenärer de kommande 20 åren betalar en avgift på 5 kronor för en flygresa och 25 kronor för en paketresa. – I exempelvis Tyskland, Danmark och Norge har de avvisat lösningen med presentkort till förmån för en fond. Vi tycker att det är rätt väg att gå. Det blir tryggt för kunderna och det ger resebyråer och researrangörer en chans att överleva, säger Didrik von Seth. Fakta – SRF:s förslag till regeringen - SRF föreslår att regeringen omgående inrättar en fond på sex miljarder kronor, som administreras av Kammarkollegiet. - Fondens 6 miljarder kronor återbetalas på 20 år. Det sker genom en avgift på 5 kronor per flygresa och person, samt 25 kronor per paketresa och person. - För att underlätta hanteringen och minimera Kammarkollegiets arbete föreslår SRF att man tillfälligt återinrättar myndigheten Resegarantinämnden, som bedömer resenärernas återbetalningskrav. - Resegarantinämnden bör besättas av representanter från resebranschen, konsumenter och Kammarkollegiet.

Svenska Resebranschföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.