Presenttips inför mors dag

Sista söndagen i maj är det mors dag och då vill många uppmärksamma sina mammor, bland annat med en present. Tipsa gärna era läsare om att handla en present i vår gåvoshop och på så sätt både uppvakta sin egen mamma och ge ett välbehövligt stöd till andra mammor runt om i världen. Vi har fina bilder på våra särskilda mors dags-presenter som ni gärna får använda och en text som ni kan klippa och klistra ifrån.

Låt mamma hjälpa en annan mamma på mors dag!

Den perfekta mors dag-presenten hittar du i Röda Korsets gåvoshop. Där kan du köpa gåvor som räddar liv världen över, och du får ett fint digitalt gåvobevis med en personlig hälsning att skicka till den mamma du vill hylla.

Välj bland katastrofpaket med mat och filtar, nödmat till undernärda barn, vaccinationer eller varför inte en barnmorska som ger mammor och barn en tryggare förlossning.

Röda Korset kämpar varje dag för att stötta mammor världen över. Från mobila hälsokliniker med barnmorskor i Somalia till sjukvård i Syrien och besök hos ensamma äldre i Sverige.

Den nya migrationslagstiftningen kommer att göra det svårare att behandla trauman från krig och flykt19.7.2021 07:09:40 CEST | Pressmeddelande

Imorgon träder Sveriges nya migrationslagstiftning i kraft. Den nya lagstiftningen innebär att korta, tidsbegränsade uppehållstillstånd blir norm och att begränsningarna i rätten till familjeåterförening permanentas. För den som vill återförenas med sin familj kommer det även fortsättningsvis att ställas höga krav på jobb och bostad – så kallade försörjningskrav – för att beviljas familjeåterförening.

Röda Korset kraftsamlar för medmänsklighet och ökad krisberedskap31.5.2021 12:33:13 CEST | Pressmeddelande

I går söndag avslutades Svenska Röda Korsets Riksstämma. Stämman valde Anna Hägg-Sjöquist till ny ordförande. Svenska Röda Korset ser med växande oro på att miljö- och klimatförändringar leder till att samhällen och människor drabbas av kriser och katastrofer. Svenska Röda Korset Riksstämma antog därför ett uttalande för att belysa människors ökande utsatthet, särskild de som befinner sig på flykt.