Pressbesök hos UNGA ASTRID i Lilla Edet

I måndags var det pressbesök i Lilla Edet under inspelningen av Pernille Fischer Christensens långfilm Unga Astrid. I huvudrollerna Alba August, Maria Bonnevie, Magnus Krepper, Trine Dyrholm, Henrik Rafaelsen ochBjörn Gustafsson. Filmteamet och också varit på plats i Kungälv, Borås, Göteborg, Stockholm, Berlin och Altenburg. Unga Astrid produceras av Anna Anthony på Avanti Film och Lars G Lindström på Nordisk Film Production i samproduktion med bland andra Film i Väst. Unga Astrid är en fri tolkning av händelser i Astrid Lindgrens tidiga liv, manus är skrivet av Kim Fupz Aakeson och Pernille Fischer Christensen. Premiär 2018.

Här kan du läsa en del av de reportage som publicerats:

Jens Littorin i Dagens Nyheter

Peter Olsson i Sveriges Radio P4 Väst

Jan-Olov Andersson i Aftonbladet

Jan Andersson i Göteborgs-Posten

Bilder: Gus Kaage/Film i Väst. Fria att använda mot angivande av källa.

Film i Väst samproducerar MIN PAPPA MARIANNE18.3.2019 11:32:07 CETPressmeddelande

Den 1 april startar inspelningen av MIN PAPPA MARIANNE – en varm berättelse om modet att vara sig själv och lyckan över att bli älskad för den man är, fritt efter Ester Roxbergs uppmärksammade bok. Huvudrollerna spelas av Rolf Lassgård, Hedda Stiernstedt och Lena Endre. För regin svarar Guldbaggebelönade Mårten Klingberg. Filmen produceras av Charlotta Denward, Avanti Film, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen spelas in i Alingsås.

”Ett stort steg framåt för Filmsverige”8.3.2019 09:06:30 CETPressmeddelande

Västra Götalandsregionen har beslutat att säga ja till ett pilotprojekt för så kallade produktionsrabatter vid inspelning och postproduktion av film och tv-drama. – På så vis hoppas vi att tillsammans med Film i Väst locka hit fler internationella inspelningsprojekt i världsklass, men också att på sikt bygga ut och stärka den regionala infrastrukturen för film och få till stånd en nyetablering av produktionsservicebolag. Att vi är först ut är ett stort steg framåt för hela Filmsverige, säger Kristina Jonäng, (C), ordförande i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götalandsregionen.