Pressbesök hos UNGA ASTRID i Lilla Edet

I måndags var det pressbesök i Lilla Edet under inspelningen av Pernille Fischer Christensens långfilm Unga Astrid. I huvudrollerna Alba August, Maria Bonnevie, Magnus Krepper, Trine Dyrholm, Henrik Rafaelsen ochBjörn Gustafsson. Filmteamet och också varit på plats i Kungälv, Borås, Göteborg, Stockholm, Berlin och Altenburg. Unga Astrid produceras av Anna Anthony på Avanti Film och Lars G Lindström på Nordisk Film Production i samproduktion med bland andra Film i Väst. Unga Astrid är en fri tolkning av händelser i Astrid Lindgrens tidiga liv, manus är skrivet av Kim Fupz Aakeson och Pernille Fischer Christensen. Premiär 2018.

Här kan du läsa en del av de reportage som publicerats:

Jens Littorin i Dagens Nyheter

Peter Olsson i Sveriges Radio P4 Väst

Jan-Olov Andersson i Aftonbladet

Jan Andersson i Göteborgs-Posten

Bilder: Gus Kaage/Film i Väst. Fria att använda mot angivande av källa.

Film i Väst tar fyra samproduktioner till Torontos filmfestival16.8.2018 10:23Pressmeddelande

6 september öppnar Nordamerikas mest betydelsefulla filmfestival, Toronto International Film Festival. Film i Väst har med fyra samproduktioner. "Återigen är Film i Väst representerat i Toronto med en bred, internationell samling filmer. Två fortsätter sina framgångar från Cannes, två får världspremiär. Och alla är inspelade eller postproducerad i Västra Götaland. Skandinaviens ledande filmregion", säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Film i Västs samproduktion OUR TIME slåss om ett Guldlejon i Venedig15.8.2018 15:12Pressmeddelande

Den mexikanske regissören Carlos Reygadas film Our Time (Nuestro Tiempo) har nominerats till ett Guldlejon vid en av världens mest prestigefyllda filmfestivaler, Venedigs. Filmen är också uttagen till Torontos filmfestival. - Att ha en film som tävlar om ett av filmvärldens mest prestigefyllda priser, Leone d’Oro eller Guldlejonet, är en stor ära för oss. Vi gratulerar Carlos Reygadas och alla som gjort denna storfilm möjlig. Att ha med filmer i Berlin, Cannes, Venedig och Toronto är våra uttalade mål och vi är ytterst stolta över att vi lyckats med alla, säger Peter Possne, produktionschef på Film i Väst.

Lars von Triers THE HOUSE THAT JACK BUILT i Cannes19.4.2018 00:00Nyheter

Festival de Cannes har tillkännagivit att Lars von Triers film The House That Jack Built har tagits ut till the Official Selection – Out of Competition på årets filmfestival. Det är den tionde gången som Lars von Trier är uttagen till Official Selection. The House That Jack Built är producerad av Louise Vesth, Zentropa Group, i samproduktion med bland andra Film i Väst. Filmen är till stora delar inspelad i Dalsland samt i Film i Västs Studio Fares i Trollhättan.