Pressbyrån och 7-Eleven, väljer buräggsfritt i ny global policy

Den skandinaviska jättekoncernen Reitangruppen, ägare till bl.a. Pressbyrån och 7-Eleven, har antagit en ny buräggsfri policy. Beslutet kommer efter en dialog med flera djurorganisationer, bland dem svenska Djurens Rätt.

Foto: David Paul Morris/Humane Society of the United States

– Reitangruppens beslut att sluta sälja burägg kommer förbättra livet för tusentals hönor. Det som är särskilt positivt är att deras ställningstagande inte enbart gäller hela ägg utan även ägg som ingrediens, de ofta osynliga äggen vi köper. Vi applåderar Reitangruppens beslut och hoppas att det ska bli en ögonöppnare för dagligvaruhandeln i hela Skandinavien, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Reitan Convenience har butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen under flera olika namn, så som Pressbyrån, 7-Eleven, Shell/7-Eleven, Narvesen, R-kiosk och Northland. Beslutet innebär att alla ägg som säljs i dessa butiker kommer vara buräggsfria, men också att företagets alla produkter i butikerna, som bröd och bakverk, också kommer vara fria från burägg. Detsamma gäller Reitangruppens mataffärer REMA 1000 som finns i Norge och Danmark.

– Att bidra till djurs välfärd är viktigt för oss, och vi ser detta som en integrerad del i hur vi bedriver våra affärer, säger Anders Oskar Bråthen, kommunikationrådgivare på Reitangruppen.

Beslutet att bli buräggsfria ska vara implementerat i hela företaget senast till år 2025.
Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Lidl, Willy’s, Netto och City Gross valt bort buräggen från de svenska butikshyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom Open Wing Alliance, som är ett internationellt samarbete för hönorna, har måltidsföretagen Sodexo och Compass Group, samt flera hotellkedjor antagit nya policys mot burägg det senaste året.

– Jag hoppas att det, inom en ganska snar framtid, inte längre kommer att vara accepterat att hålla hönor i bur, säger Camilla Björkbom.

Foto: David Paul Morris/Humane Society of the United States

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. www.djurensratt.se

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.