Pressbyrån och 7-Eleven, väljer buräggsfritt i ny global policy

Den skandinaviska jättekoncernen Reitangruppen, ägare till bl.a. Pressbyrån och 7-Eleven, har antagit en ny buräggsfri policy. Beslutet kommer efter en dialog med flera djurorganisationer, bland dem svenska Djurens Rätt.

Foto: David Paul Morris/Humane Society of the United States

– Reitangruppens beslut att sluta sälja burägg kommer förbättra livet för tusentals hönor. Det som är särskilt positivt är att deras ställningstagande inte enbart gäller hela ägg utan även ägg som ingrediens, de ofta osynliga äggen vi köper. Vi applåderar Reitangruppens beslut och hoppas att det ska bli en ögonöppnare för dagligvaruhandeln i hela Skandinavien, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Reitan Convenience har butiker i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland och Litauen under flera olika namn, så som Pressbyrån, 7-Eleven, Shell/7-Eleven, Narvesen, R-kiosk och Northland. Beslutet innebär att alla ägg som säljs i dessa butiker kommer vara buräggsfria, men också att företagets alla produkter i butikerna, som bröd och bakverk, också kommer vara fria från burägg. Detsamma gäller Reitangruppens mataffärer REMA 1000 som finns i Norge och Danmark.

– Att bidra till djurs välfärd är viktigt för oss, och vi ser detta som en integrerad del i hur vi bedriver våra affärer, säger Anders Oskar Bråthen, kommunikationrådgivare på Reitangruppen.

Beslutet att bli buräggsfria ska vara implementerat i hela företaget senast till år 2025.
Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Lidl, Willy’s, Netto och City Gross valt bort buräggen från de svenska butikshyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom Open Wing Alliance, som är ett internationellt samarbete för hönorna, har måltidsföretagen Sodexo och Compass Group, samt flera hotellkedjor antagit nya policys mot burägg det senaste året.

– Jag hoppas att det, inom en ganska snar framtid, inte längre kommer att vara accepterat att hålla hönor i bur, säger Camilla Björkbom.

Foto: David Paul Morris/Humane Society of the United States

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. www.djurensratt.se

60 000 uppmanar Jordbruksverket att dra tillbaka förslag om smågrisar18.10.2017 07:30Pressmeddelande

Idag klockan 14.00 besöker Djurens Rätt tillsammans med en rad andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer Jordbruksverket med en namnlista på närmare 60 000 namn. Syftet med mötet och med namninsamlingen är att försöka stoppa ett förslag till nya och ändrade djurskyddsföreskrifter som bland annat innehåller ett förslag om att smågrisar skall få tas tidigare från sin mamma.