Presseminarium 26 januari: Så påverkar ryska kriget i Ukraina den svenska matberedskapen

Välkommen till presseminarium på torsdag den 26 januari, klockan 10.00-10.30.

Den 24 februari är det exakt ett år sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion i Ukraina.

Att mat- och energitillgången är ett effektivt vapen i krig blev tydligt när Ryssland skruvade åt gaskranarna till Europa och när de attackerade vetelagret i Odessa.

På presseminariet, torsdag den 26 januari, klockan 10-1030, ger LRF:s ledningsstrateg Carl von der Esch, som tidigare var statssekreterare i alliansregeringen och på försvarsdepartementet, en global omvärldsanalys av läget och varför livsmedelsfrågan är ett säkerhetspolitiskt verktyg.

LRFs hållbarhetsexpert Markus Hoffman uppdaterar oss om frågan kring svensk självförsörjning av mineralgödsel och de hinder som står i vägen, bland annat vårens vägledande dom i Mark- och miljööverdomstolen.

Åsa Odell, lantbrukare med grisuppfödning och växtodling samt vice förbundsordförande i LRF, förklarar hur viktigt det är med mineralgödsel ur ett gårdsperspektiv.

Anmälan till presseminariet den 26 januari, klockan 10.00, görs via press@lrf.se

Vid anmälan får du Teamslänken till seminariet.

Välkommen!

Pressinbjudan: Gratis frukost i skolan – en demokratisk rättighet?2.6.2023 11:58:25 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till seminarium under Järvaveckan 2 juni kl 18.45-19.10. Medverkar gör bland annat Nooshi Dagostar (V) och Elisabeth Thand Ringqvist (c). I takt med den skenande inflationen i samhället har frågan om gratis skolfrukost tagit alltmer plats i debatten. Å ena sidan larmar skolor och kommuner om elever som kommer hungriga till skolan, å andra sidan hävdar vissa att hungriga skolbarn är en modern myt.

EU-topp besöker Sverige för att prata grön omställning12.5.2023 06:47:51 CEST | Pressmeddelande

Den gröna omställningen är i fokus när Wolfgang Burtscher, generaldirektören för EU-kommissionens direktorat för jordbruk och landsbygdsutveckling, besöker Sverige. Burtscher får en möjlighet, att via en rundvandring på Palle Borgströms gård, se vilka effekter EU:s förslag kan få på det svenska jord- och skogsbruket. Det handlar bland annat om mål om restaurering av ekosystem, som i praktiken kan innebära att stora arealer skog och jordbruksmark måste tas ur produktion. Dessutom finns mål om att restaurera i storleksordningen en miljon hektar betesmark i Sverige.