Presseminarium om den svenska livsmedelsproduktionens framtid

Med anledning av dagens DN debatt där LRFs förbundsordförande Palle Borgström beskriver det allvarliga läget – och möjligheterna – för svensk livsmedelsproduktion bjuder LRF in till ett digitalt presseminarium i morgon, torsdag, klockan 13.00.

Våra experter Lars-Erik Lundkvist och Markus Hoffman beskriver en uppdaterad kostnadsberäkning för lantbruket och hur ekonomin påverkar den enskilde lantbrukaren och svensk försörjningsförmåga på sikt. Dessutom förklarar de hur Sverige kan minska sitt beroende av den ryska naturgasen.

Tid: Torsdag 8 september, klockan 1300-1330

Plats: Teams

Anmälan: press@lrf.se

När du har anmält dig får du Teamslänken i god tid före seminariet.

Sänkt ersättning och ökad byråkrati i nya CAP – krävs en statlig miljard för att nå målen i livsmedelsstrategin22.9.2022 13:59:14 CEST | Pressmeddelande

Idag har övergångsregeringen fattat beslut om den nationella strategiska planen för jordbrukspolitiken 2023–2027. Planen beskriver hur EUs jordbrukspolitik (CAP) ska genomföras i Sverige. "Det är mycket positivt att ytterligare ett steg kan tas mot ett slutligt besked om hur CAP ska genomföras i Sverige, det är hög tid för våra medlemmar att få tydliga besked om vilka regler som ska gälla för CAP nästa år", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Fyra VD-profiler invalda i styrelserna för LRFs dotterbolag11.7.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Fyra av LRFs fem dotterbolag förstärker sina styrelser med profilerade externa ledamöter. Bland dessa finns den VD-meriterade kvartetten Carl Gyllfors, Eva Lendic Edlund, Kimberley Wintmo och Pernilla Gravenfors, samt Daniella Svanström som har en chefsposition på Apoteket Hjärtat. "Jag är glad över det stora intresset för att arbeta i styrelserna i våra dotterbolag och att vi därför kan förstärka och ytterligare bredda kunskaperna i våra dotterbolags styrelser", säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

I morgon blir det hårdare tag mot djurrättsaktivism: Det ger framtidshopp30.6.2022 13:10:34 CEST | Pressmeddelande

Fredagen en 1 juli träder en mängd nya lagar i kraft, däribland skärpta straff för brott kopplade till djurrättsaktivism. En förändring LRF har arbetat för under många år. ”Den nya lagen ger oss framtidshopp och ett visst lugn så att vi kan fortsätta att producera hållbar mat och därmed trygga livsmedelsförsörjningen i Sverige”, säger LRFs vice förbundsordförande Åsa Odell.