Presseminarium om kostnadskrisen inom svenskt lantbruk

Med anledning av den kostnadskris som har drabbat svenskt lantbruk vill LRF bjuda in till en ett digitalt presseminarium fredagen den 28 januari, klockan 10.00-11.00.

Få fakta om kostnadskrisen inom lantbruket.

På presseminariet medverkar LRFs förbundsordförande Palle Borgström samt LRFs näringspolitiska expert Lars-Erik Lundkvist och LRFs omvärldsanalytiker Sophie Lind. Vi går igenom kostnadsläget, hur det har slagit för olika branscher samt hur detta påverkar försörjningstryggheten, framtida matproduktion och den svenska livsmedelsstrategin.

Program:

10.00-10.05: Inledning av LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

10.05-10.20: Prisutvecklingen på insatsvaror 2021.
Expert: Lars-Erik Lundkvist.

10.20-10.35: Konsekvensanalys på makronivå.
Expert: Sophie Lind.

10.35-: Öppen frågestund

Anmäl dig på press@lrf.se Därefter får du en teamslänk.

För frågor, kontakta LRFs pressavdelning, 010-184 40 70.

Få fakta om kostnadskrisen inom lantbruket.

Nytt skogspolitiskt program: Vi kan plantera 240 träd per person i Sverige – om vi får förutsättningarna21.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

I dag, lördagen den 21 maj, lanseras det nya skogspolitiska programmet som beskriver familjeskogsbrukets bidrag till samhället. Exempelvis kan 240 nya träd per invånare i Sverige planteras de kommande tio åren om de politiska förutsättningarna finns för ett aktivt skogsbruk. Det tillsammans med många andra nyckeltal slås fast i en nytt skogspolitiskt program från skogsägarrörelsen.

LRF, Norra Skog, Södra och Mellanskog lanserar kampanjen Skogslandslaget för att öka kunskapen om Sveriges familjeskogsägare17.5.2022 16:44:26 CEST | Pressmeddelande

Skogslandslaget är en kampanj vars syfte är att belysa hur Sveriges skogsägare brukar skogen på ett klokt och ansvarsfullt sätt. Konceptet bygger på något som engagerar de allra flesta – sport. "Tillsammans bildar våra 313 084 skogsägare världens största landslag", säger Sofia Lindblad, projektledare på LRF och ansvarig för kampanjen.

Bönder minskar koldioxidutsläppen med 115 000 ton per år16.5.2022 12:36:24 CEST | Pressmeddelande

Intresset för klimatarbetet inom det svenska lantbruket är fortsatt högt. Hittills i år har 569 ansökningar till Klimatklivet beviljats vilket bedöms leda till en årlig utsläppsminskning med av koldioxid med 115 000 ton, att jämföra med fjolårets 88 000 ton. "Det är glädjande att antalet ansökningar från lantbruket ökar stadigt. Klimatklivet är i rådande läge en viktig del i arbetet för ett stärkt civilförsvar och helt i linje med LRFs hållbarhetsarbete", säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.