Presseminarium om LRFs energipaket: Vi kan producera lika mycket som kärnkraften

De höga kostnaderna slår hårt mot det gröna näringslivet. Växthusodlarna släcker lyset, äppelodlarna har inte råd att vinterförvara sina produkter och djurägarna ligger sömnlösa över de skenande elpriserna. Men nu kan LRF presentera ett energipaket som visar att Sveriges jord- och skogsägare kan producera 50 TWH, lika mycket som kärnkraften bidrar med.

Sveriges jord- och skogsbruk är en viktig del av omställningen.

I ett digitalt presseminarium på torsdag 29 september, klockan 13, går LRFs experter igenom hur vi kan öka produktionen från sol, biogas, vatten, vind och restprodukter från skogen.

I samband med seminariet får deltagarna även den promemoria som LRF nyligen skickat till den tilltänkta regeringen.

Tid: Torsdag 29 september, klockan 1300-1330

Plats: Teams

Anmälan: press@lrf.se

När du har anmält dig får du Teamslänken i god tid före seminariet.

Deltagare: Michelle Elger, biogas, Kristian Petersson, solceller, Lars-Erik Lundkvist, reduktionsplikt, Pernilla Winnhed, chef Näringspolitik och företagande.

Sveriges jord- och skogsbruk är en viktig del av omställningen.

LRF om djurvälfärdsutredningen: Viktigt att vår goda djurvälfärd bibehålls och att konkurrenskraften värnas22.11.2022 14:00:37 CET | Pressmeddelande

Direktiven till en djurvälfärdsutredning ska vara klara innan årsskiftet. Det meddelade landsbygdsminister Peter Kullgren under måndagen. LRFs förbundsordförande Palle Borgström är positiv till beskedet. ”Det viktiga i direktiven är att den goda djurvälfärden i Sverige bibehålls samtidigt som vi värnar det svenska lantbrukets konkurrenskraft”, säger Palle Borgström.

Skogsägarrörelsen enade om frivillighet som naturskydd: ”Kan Norge så kan Sverige”  22.11.2022 08:00:00 CET | Pressmeddelande

LRF och skogsägarföreningarna har tagit fram en ny arbetsmodell för framtidens naturskydd. Frivillighet och god kommunikation med markägaren ska vara utgångspunkten för myndigheternas arbete. Utgångspunkten är att alla skogsägare i Sverige ska känna sig trygga i att värna och utveckla den biologiska mångfalden utan risken att förlora rätten till sin skog.

LRF positiv till budgetpropositionen – men regeringen missar chansen att utnyttja EUs höjda tak för krisersättning8.11.2022 10:51:15 CET | Pressmeddelande

Förlängning av återbetalning av dieselskatt, fortsatt satsning på Klimatklivet och utbyggnad landsbygdens infrastruktur är några av punkterna som LRF är positiva till i regeringens budgetproposition som presenterades i dag. ”Regeringen och vi är överens i många frågor. Det gläder oss och möjliggör vårt fortsatta arbete för ett hållbart jord- och skogsbruk. Vi saknar dock höjningen av stödtaken som EU-kommissionen har föreslagit”, säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström.

Bra med elstöd - men fortsatt oro för vinterns matproduktion27.10.2022 15:42:16 CEST | Pressmeddelande

I dag presenterade Svenska Kraftnät sitt förslag till elprisstöd. 55 miljarder av de så kallade flaskhalsavgifterna ska delas ut till de hårdast drabbade i elområde tre och fyra. "Det är bra att Svenska Kraftnät kommer med ett konkret förslag som avlastar de som drabbats hårdast av elpriserna fram till oktober 2022. Men det stillar inte oron över vinterns verksamhet", säger LRFs expert Lars-Erik Lundkvist.