Presseminarium om matprisutvecklingen

I maj steg inflationen till 7,2 procent i årstakt. Det är den högsta inflationsnivån sedan 1991. Framför allt är det drivet av snabbt stigande livsmedelspriser. Men hur ser det ut i livsmedelskedjan? Var hamnar pengarna? Och vilka sektorer inom lantbruket går det bättre och sämre för?

Välkommen till LRFs digitala presseminarium om den aktuella matprisutvecklingen torsdag den 30 juni kl. 10-10.45.

• Inledning: Sara Stjernholm, analytiker
  • Prisutvecklingen inom jordbrukssektorn, produktions- och handelsled: Jan Lorentzson, analytiker
  • Fördjupning och analys av prisutvecklingen: Lars-Erik Lundkvist, näringspolitisk rådgivare

Anmäl dig på press@lrf.se Därefter får du en teamslänk.

Fyra VD-profiler invalda i styrelserna för LRFs dotterbolag11.7.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Fyra av LRFs fem dotterbolag förstärker sina styrelser med profilerade externa ledamöter. Bland dessa finns den VD-meriterade kvartetten Carl Gyllfors, Eva Lendic Edlund, Kimberley Wintmo och Pernilla Gravenfors, samt Daniella Svanström som har en chefsposition på Apoteket Hjärtat. "Jag är glad över det stora intresset för att arbeta i styrelserna i våra dotterbolag och att vi därför kan förstärka och ytterligare bredda kunskaperna i våra dotterbolags styrelser", säger LRFs VD och koncernchef Anna Karin Hatt.

I morgon blir det hårdare tag mot djurrättsaktivism: Det ger framtidshopp30.6.2022 13:10:34 CEST | Pressmeddelande

Fredagen en 1 juli träder en mängd nya lagar i kraft, däribland skärpta straff för brott kopplade till djurrättsaktivism. En förändring LRF har arbetat för under många år. ”Den nya lagen ger oss framtidshopp och ett visst lugn så att vi kan fortsätta att producera hållbar mat och därmed trygga livsmedelsförsörjningen i Sverige”, säger LRFs vice förbundsordförande Åsa Odell.