Pressinbjudan - kom och se när ålyngel släpps ut i det fria

Fredagen den 10 juli kommer 125 000 ålyngel att sättas ut på nio olika platser i regionen. Utsättningen sker bland annat vid Stångån, Sommen och Drögen. Media är välkomna att vara med under utsättningen.

Fredagen den10 juli kl  08.00

Plats:
Vi möts vid Shellmacken i Braskens bro, där Tekniska verken möter upp leverantören Scandinavian Silver Eel. Därefter kommer transport ske för utsättning både upp- och nedströms i Stångån.

Jakob Bergengren, Miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, 070-356 46 05
Jakob.Bergengren@tekniskaverken.se

Bakgrund:
Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Tekniska verken är med i projektet ”Krafttag ål” som startade 2011, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. Ålutsättningen är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken gör för att miljöanpassa vattenkraften.

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Nu driftsätts Sveriges största solcellspark i Linköping9.7.2020 15:40:00 CESTPressmeddelande

Första panelerna sattes upp i mitten av maj och trots förseningar, som en effekt av coronapandemin, kan nu Sveriges hittills största solcellspark börja producera el. En solig sommardag beräknas den ge el motsvarande årliga hushållselen hos 18 villor eller 36 lägenheter. Solcellsparken är en gemensam satsning för en mer hållbar energiförsörjning i Sverige från Alight, Infranode, Tekniska verken i Linköping och Swedbank.