Pressinbjudan - Regionens framtida elförsörjning

En stabil och säker tillgång på el är en förutsättning för de flesta företag som vill bedriva och utveckla sin verksamhet. Ska Sverige och vår region lyckas locka fler bolag att etablera sig här, är en pålitlig elförsörjning en nyckelfaktor. Samtidigt är det en resurs som många tagit för givet – två hål i väggen och sedan har vi el - men under senare tid har en del utmaningar dykt upp, i bland annat Skåne och Stockholms regioner.

Hur ser det då ut i Östergötland och Sörmland?
Östsvenska Handelskammaren har undersökt läget bland företagen
i en PULS-mätning.

Undersökningen presenteras under ett kunskapshöjande seminarium måndagen den 2 december. Då kommer Eon och Tekniska verken i Linköping ge en översyn och Holmen, SSAB och Siemens ge sin syn på eltillgången och sina framtida behov och utveckling. Därtill får vi höra hur politikerna resonerar och vad som är på gång i frågan från riksdag och regering.

Talare:
Peter Ols, vice vd Tekniska verken i Linköping Nät
Mattias Fredriksson, manager Sales & Customer, E.ON
Niclas Westin, SSAB
Nils Ringborg, Holmen
Anders Stuxberg, Siemens
Martin Tollén, regionråd (s)
Jan Owe-Larsson, regionråd (m)
Johan Löfstrand, riksdagsledamot (s)
Magnus Oscarsson, riksdagsledamot (kd)

Datum: måndagen den 2 december

Tid: 11.30-13.30