Pressinbjudan - Välkommen på ålyngelsläpp på fredag

Ålyngelsläppet som tidigare år skett i juli kommer i år att bli av redan i maj, närmare bestämt nu på fredag den 21 maj. Då sätts cirka 125 000 ålyngel ut på nio olika platser i regionen, bland annat vid Stångån, Sommen och Yxningen. Media är välkomna att vara med under utsättningen.

Tid: Fredagen den 21 maj kl 08.00

Plats: Vi möts vid Shellmacken i Braskens bro, där Tekniska verken möter upp leverantören Scandinavian Silver Eel. Därefter kommer transport ske för utsättning både upp- och nedströms i Stångån.

Jakob Bergengren, Miljöingenjör på Tekniska verken i Linköping, 070-356 46 05
Jakob.Bergengren@tekniskaverken.se

Bakgrund:
Det europeiska ålbeståndet minskar, bland annat på grund av vandringshinder vid vattenkraftverk och dammar. Utsättningen av ålyngel är en viktig del för att bevara ålbeståndet och en av åtgärderna som Tekniska verken gör, utifrån sina fastställda vattendomar, för att minska påverkan från sina vattenkraftverk. Tekniska verken är även med i projektet ”Krafttag ål”, tillsammans med Havs- och vattenmyndigheten och flera andra kraftbolag. I Krafttag ål är ett delprojekt så kallad Trap &Transport där man fångar lekmogen ål och transporterar ut den till havet förbi vattenkraftverken. I Östergötland fångas den lekmogna ålen i Sommen, Roxen och Glan.

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Stark början på årets första tertial3.6.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det ekonomiska året har börjat bra för Tekniska verken-koncernen. Resultatet efter finansiella poster från januari till april 2021 uppgick till 396 miljoner kronor, jämfört med 286 miljoner kronor motsvarande period förra året. Resultatet påverkas bland annat av att årets första månader varit kallare än samma period förra året med ökad fjärrvärmeförsäljning som följd, men även med betydligt högre priser på el.