Pressinbjudan - Webbinarium om läkemedelsrening runt Östersjön

Media hälsas välkomna att delta i ett europeiskt webbinarium om läkemedelsrening torsdagen den 29 oktober. Dagen innehåller bland annat en presentation av resultaten från EU-projektet CWPharma (Interreg BSR) och redogörelse över pågående projekt kring läkemedelsrening i Sverige, av Lunds tekniska högskola, Svenska miljöinstitutet IVL, Naturvårdsverket och Svenskt vatten.

Under webbinariet kommer också en digital tvilling av ozonreaktorn i Linköping att presenteras. Dagen avslutas med en paneldebatt om tillståndsfrågor kring läkemedelsrester i relation till avloppsvattendirektivet, miljökonsekvensnormer och Weserdomen.

CWPharma (Clear Waters from Pharmaceuticals) är ett EU-projekt som består av 17 projektpartners från sju olika länder runt Östersjön med projektledning från finska miljöinstitutet SYKE.

Huvudsyftet med projektet är att ta fram riktlinjer för att med olika medel reducera flödet av läkemedelsrester till Östersjön. Bland annat har flödet av läkemedelsrester från urbana miljöer i Sverige, Finland, Estland, Lettland, Polen och Tyskland undersökts, under ledning av Länsstyrelsen i Östergötland.

Tekniska verken i Linköping som ingår i projektet, har gjort en noggrann utvärdering av sin läkemedelsreningsanläggning på Nykvarnsverket, och utifrån den tagit fram ett underlag som exempelvis kan användas av andra reningsverk vid dimensionering av nya läkemedelsreningsanläggningar.

Datum: 29 oktober

Tid: 9:00-16:30

Anmälan: Media registrerar sig här. Maximalt antal deltagare i webbinariumet är 500 personer

Program: Preliminärt program finns här

Arrangör av webbinariet: Tekniska verken i Linköping AB och Berlin Centre of Competence for Water (DE)

Webbinariet är på engelska och kostnadsfritt

215 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.

Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk30.11.2020 13:00:00 CETPressmeddelande

Energimyndigheten ger stöd till Tekniska verken, Nodra och SurfCleaner för fullskaligt test av teknik för att ta upp och separera flytslam i reningsverk. Målet är minskad resursförbrukning och ökad biogasproduktion – utan vattenanvändning och med mycket liten energiåtgång. Flytslam är ett globalt problem i avloppsreningsverk som uppstår under olika process-förhållanden. Det är samtidigt en potentiellt viktig energikälla (inom EU ca 840 GWh/år) som i dag inte kan tas tillvara då det saknas en lösning för att samla in det på ett effektivt sätt.