Pressinbjudan: 10 rekommendationer till regeringen inför EU-ordförandeskapet

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) presenterar 10 rekommendationer till regeringen inför det svenska ordförandeskapet i EU. Medier är välkomna att delta i seminariet där förslagen presenteras och diskuteras.

Vid årsskiftet tar Sverige över ordförandeskapet i EU:s ministerråd. Under första halvåret ska Sverige hålla i ordförandeklubban vid cirka 2000 möten på olika nivåer inom EU:s ministerråd och driva EU:s agenda framåt. Vad bör Sverige fokusera på?

Välkommen till en presentation av IVAs rekommendationer till regeringen inför det svenska ordförandeskapet i EU. Ta del av rapportens viktigaste slutsatser, efterföljande diskussion om rekommendationerna och det formella överlämnandet till regeringens representant.

Onsdagen den 23 november 2022 09:00 - 10:30. Läs mer och anmäl dig här

Medverkande

Anders Lindberg, vice preses i IVA och ordförande arbetsgruppen som tagit fram rapporten, Claes de Neergaard, medförfattare och IVA-ledamot, Birgitta Resvik, medförfattare och IVA-ledamot, Göran von Sydow, direktör Sieps, Mats Engström, författare och EU-debattör, Susanna Kierkegaard, EU-debattör och ledarskribent Aftonbladet, Ylva Nilsson, EU-debattör och journalist Expressen, Eva Sjögren chef för EU-samordningen Statsrådsberedningen. Moderator Eric Sundström

Pressinbjudan: Svenska innovationer som förändrat världen18.1.2023 07:00:00 CET | Pressinbjudan

Hur hade världen sett ut om vi inte haft dynamiten, kullagret, kylskåpet – eller det mobila bredbandet? Men vilka är de svenska innovationerna som har förändrat världen, och vilka historier gömmer sig bakom dessa? Sverige har i flera hundra år varit ett av världens mest innovativa länder. Med boken ”Svenska innovationer som förändrat världen” vill Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) inspirera och uppmärksamma betydelsen av det svenska innovationsundret. Medier är välkomna att medverka vid bokreleasen den 26 januari 2023.