Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.

Just nu pågår ett projekt där Göteborgs Stads alla byggande förvaltningar och bolag gått samman för att ta fram gemensamma upphandlingskrav i syfte att påskynda bygg- och anläggningssektorns omställning till elektrifierade och tysta arbetsmaskiner. Målsättningen är att Göteborgs Stads bygg- och anläggningsplatser ska vara helt utsläppsfria till 2030.

– Detta är unikt. Ingen annan stad i Sverige går så långt som vi, säger Anastazia Kronberg, verksamhetsledare på Business Region Göteborgs verksamhet Gothenburg Climate Partnership.

– En stor utmaning för många svenska städer i dag är att växa snabbt och hållbart. Elektrifierade arbetsfordon och maskiner, med noll utsläpp och mindre buller, bidrar till attraktivare stadsmiljöer. Staden blir tystare och vi får renare luft.

Städer kan i sin roll som beställare hjälpa till att driva utvecklingen mot utsläppsfria lösningar. Genom Lagen om offentlig upphandling (LOU) kan man ställa krav på branschen och därmed påskynda omställningen.

– Tydliga förutsättningar är bra för en marknadsutveckling. Vi vill även tydliggöra Göteborg som en region i framkant för innovativa och hållbara lösningar också inom bygg- och anläggning, säger Anastazia Kronberg.

Media hälsas varmt välkomna att närvara under förmiddagens marknadsdialog. I samband med paus omkring klockan 10 kommer det finnas gott om möjligheter att prata med aktörer från både branschen och Göteborgs Stad.

Var: Svenska Mässans konferenscenter

När: Tisdag den 10 mars kl 08.30-12.00

Program:
08.00 – 08.30 – Registrering

08.30 – 08.50 – Introduktion
Göteborgs vision och varför vi gör detta – Emmyly Bönfors, Kommunalråd (C), Göteborgs Stad
Göteborgs Stads målsättning och arbete med elektrifierat transportsystem – Per Österström, Gruppchef Transporter och Fordon, Business Region Göteborg
Varför marknadsdialog – Anastazia Kronberg, Verksamhetsledare, Business Region Göteborg

08.50 – 09.10 – På väg mot en utsläppsfri bygg- och anläggningsbransch – nulägesbild
Stefan Uppenberg, Hållbarhetskonsult WSP Environmental

09.10 – 09.25 – Batteridrift ofta billigare än diesel, men för vilka arbetsmaskiner gäller det?
Anders Grauers, Docent i hybrid och elfordonssystem, Chalmers Tekniska Högskola

09.30 – 09.45 – Elnätskapacitet i Göteborg
Emil Andersson, Avdelningschef nätplanering, Göteborg Energi Elnät AB

09.45- 10.00 – Erfarenheter från världens första utsläppsfria byggarbetsplats i Oslo

10.00 – 10.20 – Kaffe

10.20 – 11.50 – Rundabordssamtal – mixad grupp (entreprenörer, tillverkare, återförsäljare, uthyrare m.fl.)
Frågeställningar:
Inom ert område, vad krävs för att kunna möta ett kommande krav, hur bör kraven ställas och när är det realistiskt att genomföras?

11.50 – 12.00 – Sammanfattning och processen framåt
12.00 – 13.00 – LUNCH

13.00 – 14.00 – Kaffe samt nätverkande och anmälan till fortsatt enskild dialog

Johanna Stål, kommunikationsansvarig Kluster & Innovation Business Region Göteborg,
031-367 61 23, johanna.stal@businessregion.se

Bengt Kjellin, presschef på Business Region Göteborg,
031-367 61 64, bengt.kjellin@businessregion.se

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.