Pressinbjudan 3 juni 13.00-15.30: För en bättre värld efter corona - Finans- och utvecklingsledare i samarbete

Världen slåss just nu mot coronapandemin och dess förödande humanitära och ekonomiska konsekvenser – och det är i världens fattigaste länder man kommer att lida värst. Här kommer covid-19 att skörda miljontals offer – men inte främst av själva viruset, utan dess följdverkningar. Men de förändringar som nu sker i det globala finansiella systemet ger oss också en unik möjlighet. En möjlighet att inte bara återbygga det som en gång var och fortsätta som förut, utan investera för framtiden i en jämlik, rättvis och hållbar värld.

Som ett led i detta samlas idag några av världens största kapitalförvaltare och investerare, på inbjudan av FN och biståndsmyndigheten Sida, för en konferens om vägen framåt. Tillsammans med civilsamhället, regeringsföreträdare och internationella organisationer ska man diskutera hur vi efter coronakrisen bygger en bättre värld genom långsiktiga investeringar som bidrar till fattigdomsminskning och en hållbar utveckling.

Det är den första globala konferens som organiserats i samarbete med Global Investors for Sustainable Development (GISD), efter bildandet i höstas. Nätverket består av 30 organisationer med vd:ar och arbetsgrupper för några av världens största banker, försäkringsbolag, pensionsfonder och företag. Bland medlemmarna finns Bank of America, tyska försäkringsjätten Allianz och Industrial and Commercial Bank of China, världens största bankkoncern. Swedish Investors for Sustainable Development (SISD) – bildat och organiserat av biståndsmyndigheten Sida – har varit en inspiration till nätverket, och är också en av dess medlemmar.

Tillsammans förvaltar dessa investerare ett kapital av 154,000 miljarder kronor. Över 100 gånger mer än världens samlade bistånd idag. Enbart svenska SISD har ett investeringskapital av omkring 8,000 miljarder kronor – att jämföra med det totala svenska biståndet som i år är 52 miljarder. Det är alltså ett enormt privat kapital som, rätt investerade, kan göra stor skillnad.

Hur ska dessa investeringar göras och hur ska vi möta utmaningarna efter coronakrisen? Hur kan privat kapital samarbeta med utvecklingsaktörer för att skapa en jämlik, rättvis och hållbar värld?

Deltar gör regeringsföreträdare, vd:ar för några av världens största investerare och representanter för utvecklings- och civilsamhället. Bland inledningstalarna finns Kronprinsessan Victoria och FN:s vice generalsekreterare Amina J. Mohammed.

Konferensen modereras med deltagare från en studio i Stockholm och deltagarna finns med på länk under dagen.

För intervjuförfrågningar kontakta Fredrik Sperling på Sidas presstjänst.

Anmälan till konferensen sker här, och man följer den sedan på livestream här

Bifogat finns också ett mer detaljerat preliminärt program.

Tisdag 3 juni, kl 13.00-15.30

Moderators: Alan AtKisson and Cecilia Scharp, Assistant Directors-General, Sida

12:55 Digital check-in

13:00 Opening remarks
Carin Jämtin, Director General, Sida
HRH Crown Princess Victoria of Sweden
Amina J. Mohammed, Deputy Secretary-General, United Nations
Richard Gröttheim, CEO AP7 and SISD’s representative in GISD
Leila Fourie, CEO JSE and co-chair GISD
Oliver Bäte, CEO Allianz and co-chair GISD

13:30 The impact of Covid-19 on Financing for Sustainable Development and the 2030 Agenda
Antoinette Monsio Sayeh, Deputy Managing Director IMF
Mari Pangestu, Managing Director of Development Policy and artnerships, World Bank Group
Akinwumi Adesina, President AfDB
Åsa Regnér, Assistant Secretary-General, UN Women

14:10 From firefighting to boosting a sustainable recovery: maximizing the positive impact of the private sector response to the COVID-19 pandemic
Per Bolund, Minister for financial markets
Fiona Reynolds, CEO PRI
More names to follow

14:40 The role of GISD: Scaling-up long-term investment for a sustainable recovery
Leila Fourie, CEO Johannesburg Stock Exchange, GISD Alliance Co-Chair
Richard Gröttheim, CEO, AP7
José Vinals, Group Chairman, Standard Chartered
More names to follow

15:05 Closing: The future of partnerships between development actors and private sector – the common agenda going forward
Peter Eriksson, Minister for international development cooperation

The role of the UN in supporting the implementation of the 2030 Agenda in the post-COVID 19 world
Navid Hanif, Director, Financing for Sustainable Development Office, DESA

15:30 End

För mer information kontakta Sidas pressansvariga på 08-698 55 55 eller press @ sida.se (https://www.sida.se)

Sida är Sveriges biståndsmyndighet och arbetar för att människor som lever i fattigdom själva ska kunna förbättra sina levnadsvillkor.