Pressinbjudan 3 juni 13.00-15.30: För en bättre värld efter corona - Finans- och utvecklingsledare i samarbete

Världen slåss just nu mot coronapandemin och dess förödande humanitära och ekonomiska konsekvenser – och det är i världens fattigaste länder man kommer att lida värst. Här kommer covid-19 att skörda miljontals offer – men inte främst av själva viruset, utan dess följdverkningar. Men de förändringar som nu sker i det globala finansiella systemet ger oss också en unik möjlighet. En möjlighet att inte bara återbygga det som en gång var och fortsätta som förut, utan investera för framtiden i en jämlik, rättvis och hållbar värld.

Som ett led i detta samlas idag några av världens största kapitalförvaltare och investerare, på inbjudan av FN och biståndsmyndigheten Sida, för en konferens om vägen framåt. Tillsammans med civilsamhället, regeringsföreträdare och internationella organisationer ska man diskutera hur vi efter coronakrisen bygger en bättre värld genom långsiktiga investeringar som bidrar till fattigdomsminskning och en hållbar utveckling.

Det är den första globala konferens som organiserats i samarbete med Global Investors for Sustainable Development (GISD), efter bildandet i höstas. Nätverket består av 30 organisationer med vd:ar och arbetsgrupper för några av världens största banker, försäkringsbolag, pensionsfonder och företag. Bland medlemmarna finns Bank of America, tyska försäkringsjätten Allianz och Industrial and Commercial Bank of China, världens största bankkoncern. Swedish Investors for Sustainable Development (SISD) – bildat och organiserat av biståndsmyndigheten Sida – har varit en inspiration till nätverket, och är också en av dess medlemmar.

Tillsammans förvaltar dessa investerare ett kapital av 154,000 miljarder kronor. Över 100 gånger mer än världens samlade bistånd idag. Enbart svenska SISD har ett investeringskapital av omkring 8,000 miljarder kronor – att jämföra med det totala svenska biståndet som i år är 52 miljarder. Det är alltså ett enormt privat kapital som, rätt investerade, kan göra stor skillnad.

Hur ska dessa investeringar göras och hur ska vi möta utmaningarna efter coronakrisen? Hur kan privat kapital samarbeta med utvecklingsaktörer för att skapa en jämlik, rättvis och hållbar värld?

Deltar gör regeringsföreträdare, vd:ar för några av världens största investerare och representanter för utvecklings- och civilsamhället. Bland inledningstalarna finns Kronprinsessan Victoria och FN:s vice generalsekreterare Amina J. Mohammed.

Konferensen modereras med deltagare från en studio i Stockholm och deltagarna finns med på länk under dagen.

För intervjuförfrågningar kontakta Fredrik Sperling på Sidas presstjänst.

Anmälan till konferensen sker här, och man följer den sedan på livestream här

Bifogat finns också ett mer detaljerat preliminärt program.

Tidpunkt: Tisdag 3 juni, kl 13.00-15.30

Moderators: Alan AtKisson and Cecilia Scharp, Assistant Directors-General, Sida

12:55 Digital check-in

13:00 Opening remarks