Pressinbjudan 3/2: Makroekonomiska tungviktare tar tempen på omvärlden

Måndagen den 3 februari är det åter dags för FinansKompetensCentrums Super Summit – Makroekonomiskt forum på Handelshögskolan i Göteborg. Som vanligt erbjuds en unik möjlighet att ta del av landets makroekonomiska elits analys av omvärldsutvecklingen.

Handelskrig och sanktioner diskuteras för fullt. Hur ska Europas länder förhålla sig till USA, Kina och sig själva? Vilka blir konsekvenserna av Brexit? Parallella ekonomier växer kring oss – hur påverkar detta utvecklingen i världsekonomin? Hållbarhet spelar en allt större roll och digitaliseringen öppnar upp för nya möjligheter – vad blir effekten av det?

Det är några av de frågor som tas upp under eftermiddagen jämte en diskussion om penningpolitiken och konsekvenserna för räntan och valutan.

Panelen består av Michael Grahn (Danske Bank), Robert Bergqvist (SEB), Andreas Wallström (Swedbank) och Rose Marie Westman (Burenstam och Partners).

Moderator: Olof Manner (Swedbank)

Dessutom delar vi ut pris till Årets finansprofil. Priset ska gå till en person som FinansKompetensCentrums styrelse anser ha bidragit till ökat fokus på regionens finansiella styrka.

När:3 februari klockan 15:00 - 18:00
Var: Handelshögskolan, Malmstensalen, Vasagatan 1, Göteborg

Program:

15.00 Check-in deltagare
15.30 Välkomst och introduktion till programmet
15.35 Utdelning av Årets finansprofil
15.50 Moderator inleder ”Outlook 2020” tillsammans med panelen
16.30 Fikapaus
17.00 Del 2  Panelsamtal
18.00 Tack och avslutning

För anmälan kontakta:
Karin Eriksson, verksamhetsansvarig FinansKompetensCentrum, 031-367 61 59, karin.eriksson@businessregion.se
Presschef: Bengt Kjellin, 031-367 61 64, bengt.kjellin@businessregion.se

Nu växlar Göteborg upp takten mot utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser11.3.2020 09:00:00 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Efter en välbesökt marknadsdialog med branschen jobbar nu Göteborgs Stad vidare mot tuffare upphandlingskrav för att påskynda omställningen.

Pressinbjudan 10/3: Ett växande Göteborg satsar på utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser6.3.2020 11:40:52 CETPressmeddelande

Arbetsmaskiner står för 20 procent av transportsektorns utsläpp i landet. Andelen kommer att öka ytterligare om inget görs. För Göteborg som ska växa med ungefär en tredjedel fram till 2035 är detta således en väldigt viktig fråga. Därför kraftsamlar Göteborg för att påskynda omställningen till utsläppsfria bygg- och anläggningsplatser. Tisdagen den 10 mars samlas ett 90-tal aktörer från branschen och Göteborgs Stad för en marknadsdialog för att ta fram upphandlingskrav som styr utvecklingen åt rätt håll. Media hälsas varmt välkomna.