Göteborg & Co ABGöteborg & Co AB

Pressinbjudan 4 april: Regnkonstverk av Bea Szenfeld

Rain Gothenburg är en satsning inför Göteborgs 400-årsjubileum 2021 för att rusta staden inför kommande skyfall och översvämningar, men också för att ta tillvara på regnets möjlighet till att ge unika upplevelser. Nu presenterar jubileumssatsningen ett konstverk av Bea Szenfeld – som bara syns när det regnar.

Bea Szenfeld Foto: Carl Thorborg

Konstnären och modedesignern Bea Szenfeld, känd för sina experimentella kreationer i papper, kommer 3-4 april att utforma ett regnkonstverk på Esperantoplatsen i Göteborg. Konstverket är en del av jubileumssatsningen Rain Gothenburg och kommer att bestå av isbjörnsspår målade över delar av torget. Spåren är till synes osynliga, men egentligen är de målade med en speciell regnfärg som bara syns när det regnar.

– Idén bakom konstverket är att uppmärksamma miljöförstöringen och den global uppvärmningen som är isbjörnarnas främsta hot. När isarna smälter så har isbjörnarna svårare och svårare att hitta mat och detta leder till att isbjörnarna söker sig närmare människan, säger Bea Szenfeld.

Rain Gothenburg leds av förvaltningen Kretslopp och vatten, och detta regnkonstverk i stadsrummet är en av de första upplevelserna inom jubileumssatsningen tillsammans med Regnlekplatsen i Näckrosparken.

– Vi vill att man ska kunna uppleva konst från olika konstnärer i stan då det regnar. Rain Gothenburg vill lyfta fram de små och enkla sakerna likaväl som de stora miljöprojekten, säger Jens Thoms Ivarsson som är konstnärlig ledare för Rain Gothenburg.

När: Vernissage kl 16.30, 4 april (med reservation för väderleken.)

Var: Esperantoplatsen

Om Bea Szenfeld

Bea Szenfeld, född 23 december 1972 i Polen, är en designer som gärna jobbar i oväntade material, mestadels papper, och hon har utvecklat pappershantverket till en helt egen genre.

Szenfeld har utbildat sig på Tillskärarakademin i Göteborg och på Beckmans designhögskola i Stockholm. Efter examen 2002 startade hon modehus i eget namn. Szenfelds verk har ställts ut på bland annat Dunkers kulturhus, Röhsska museet, Liljevalchs konsthall och Somerset House i London samt ingår i samlingarna hos Statens konstråd och Nordiska museet. Hennes plagg har burits av artister som Lady Gaga, Björk, Ola Salo, Loreen och Laleh.

Szenfeld sommarpratade i Sveriges Radio P1 2014, och samma år vann hon priset ”Årets blickfång” på Elle-galan för sina papperskreationer. Hon har även mottagit Guldägget, Sven Harrys kulturstipendium samt Konstnärsnämndens arbetsstipendium. 2018 designade hon årets Rosa Bandet.

Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs 400-årsjubileum 2021 mia.samuelsson@goteborg.com, 0707-80 00 97

Jens Thoms Ivarsson, konstnärlig ledare Rain Gothenburg
jens.thoms.ivarsson@kov.goteborg.se, 0708-84 26 89

Bea Szenfeld Foto: Carl Thorborg

År 2021 fyller Göteborg 400 år. Det firar vi genom att tillsammans göra Göteborg till en ännu bättre plats. Hela vägen fram till jubileumsåret. Och långt därefter.

Göteborgarnas historiefrågor blir film i samarbete mellan Göteborgs 400-årsjubileum och Göteborgs Stadsmuseum4.6.2019 16:00:00 CESTPressmeddelande

Byggdes Göteborg verkligen i ett träsk? Vem var biskopen i Biskopsgården? Och varför finns det ingen spårvagn nummer 12? Göteborgs 400-årsjubileum tillsammans med Göteborgs Stadsmuseum efterlyser göteborgarnas frågor om Göteborgs historia. Tio frågor får svar i videoserien ”Hur hamnade vi här?” som sänds i sociala medier i höst.