Pressinbjudan: Allemansrätten får egen stig i Tyresta

22.2.2017 08:00 | Håll Sverige Rent

På lördag är det invigning av Allemansråttans stig i Tyresta Nationalpark. Det är en ny naturstig för alla barn som är nyfikna på allemansrätten. Med stigen hoppas Tyresta och Håll Sverige Rent att många barn och deras vuxna ska känna sig välkomna till naturen och känna stolthet och ansvar över allemansrätten.

– Vi vill att alla barn ska känna till vår unika allemansrätt och att den innebär både fantastiska möjligheter och en del ansvar. Med Allemansråttans stig hoppas vi att det också är roligt lära sig mer om allemansrätten, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent.

Allemansråttans stig är en 600 meter lång naturstig. På fem olika platser ger Allemansråttan olika tips och uppdrag på saker att göra. Det kan vara att lukta, känna eller på andra sätt upptäcka naturen som leder till kunskap om allemansrätten.

– Tyresta är ett mycket populärt besöksmål för familjer. Här finns en unik urskog, nära Stockholm och det är lätt att ta sig hit även med buss. Och med ”Allemansråttan i Tyresta” finns nu också en naturstig för de allra minsta barnen och vi hoppas att våra besökare ska gilla råttan lika mycket som vi, säger Per Wallsten, nationalparkschef i Tyresta nationalpark.

Vid lördagens invigning av naturstigen deltar Per Wallsten, nationalparkschef i Tyresta Natationalpark, Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent och Meeri Wasberg, kommunstyrelsens ordförande i Haninge.

Var? Tyresta Naturum, Tyresta Nationalpark, Haninge

När? Lördagen den 25 februari kl. 12.00. Bandklippning klockan 12.15. Klockan 12.30 läser författaren Ann-Christin Björnfot ur sin bok Ali, Sara och Allemansråttan.

Allemansråttans stig är framtagen av Tyresta nationalpark och Håll Sverige Rent.

Kontakt:

Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent,