Pressinbjudan: Automatisering, digitalisering och lära genom dataspel är ämnen på Lindholmen Software Development Day 22 oktober 2015

21.10.2015 13:41 | Lindholmen Science Park

Kom och träffa och lyssna till några av Sveriges främsta branschföreträdare inom ICT. Beyond Connectivity - Autonomous Society är temat för årets Lindholmen Software Development Day. På plats som besökare finns en stor del av landets spetskompetens inom mjukvaruutveckling.

Årets konferens bjuder på ett 30-tal experter som diskuterar trender, teknik, processer och metoder inom området. Missa inte eftermiddagens spelspår där aktörer och representanter från spelindustrin delar med sig om vad som är på gång och ger nya insikter.

Ett 20-tal företag finns också på plats i konferensens utställningshall och visar sina senaste produkter och tjänster inom mjukvaruutveckling.

- I en tid där allt blir mer och mer uppkopplat och interaktivt och där industrier växer samman och utvecklas tillsammans krävs samverkan över gränser för att utveckla morgondagens lösningar. Den kompetens och de verksamheter som idag finns på Lindholmen Science Park och runt Göteborg är precis vad vi behöver för de utmaningarna. Software Development Day är en utmärkt plats för oss alla att träffas och smida framtidens planer, säger Ödgärd Andersson, Sitechef Ericsson Göteborg

Lindholmen Software Development Day är en årlig mötesplats för mjukvaruindustrin som drivs som ett samverkansprojekt mellan Ericsson, Chalmers, Göteborgs universitet, Volvo Cars, Volvo AB, Cybercom, Knowit, Ascom, Combitech, Business Region Göteborg och Lindholmen Science Park. Syftet är att stödja samverkan, innovationer, nya samarbeten och företag inom mjukvaruutveckling samt att stärka ICT-branschen i Västsverige. Hit kommer både regionala, nationella och internationella besökare och talare.

Tid: 22 oktober, kl 08:30 - 16:45
Plats: Lindholmen Conference Centre, Lindholmspiren 3-5, Göteborg

Utdrag ur programmet

08:50 – 09:30 5G - Not just a faster 4G
Erik Ström, Chalmers University of Technology

09:30 – 09:50 Autonomous – the next enabler for business model disruption
Peter Tyreholt, Cybercom

09:50 – 10:10 Cyber Security in a Connected World
Ulf Corneliusson, Combitech

13:10 – 13:50 Speed, Data and Ecosystems: Towards Building Autonomous Systems
Jan Bosch, Chalmers University of Technology

16:00-16:20 VICTA lab, supporting the vehicle software eco-system
Kenneth Lind, Viktoria Swedish ICT

15:20 – 15:40 Managing Technical Debt in Agile Organizations
Antonio Martini, Chalmers University of Technology & Henrik Harmsen, Ericsson

15:40 – 16:00 Why is X trending? Why the hype?
Fredrik Wendt, Growing Agility

Hela programmet »

Mer information om Software Development Day »

För information om konferensen:

Maria Holmkvist, eventansvarig Lindholmen Science Park, tel 031-764 70 30

För medverkan:

Simon Ungman, pressansvarig, Lindholmen Science Park,
031-764 70 21, simon.ungman@lindholmen.se

Effektivare prehospital akutvård med eHälsa – fullskaliga simuleringar visar på nyttan1.11.2016 14:51Pressmeddelande

Under två veckors tid har för första gången fullskaliga simuleringar av en komplett ICT-stödd akut prehospital strokevårdkedja genomförts i projektet PrehospIT-Stroke. Team från olika ambulansorganisationer har fått testa att använda ICT-stöd under hela förloppet och alla moment har registrerats. Projektet vill på ett helt nytt sätt påvisa nyttan med samverkande ICT-lösningar, men försöken ger också en möjlighet att studera påverkan på arbetsprocesser samt samspelet med patienten och andra aktörer i vårdkedjan. Resultaten kommer att göras tillgängliga för hela branschen.

Pressinbjudan: Lindholmen Software Development Day 28 oktober, 2016 - Omvälvande förändringar inom ICT, digitalisering och automation diskuteras av branschens toppnamn21.10.2016 10:42Pressinbjudan

”Disruptive Innovation - Opportunities and threats in a new business environment” är temat för årets Lindholmen Software Development Day, som den 28 oktober anordnas för tolfte året i rad. På plats som både talare och besökare finns en stor del av landets spetskompetens inom mjukvaruutveckling.