Pressinbjudan: Bättre kontroller av föräldrapenning

Tisdagen den 24 september bjuder Försäkringskassan in till pressfrukost för att informera om förändringar inom kontroll av föräldrapenning.

Försäkringskassan har ett viktigt uppdrag att värna välfärdens trygghetssystem genom att betala ut rätt ersättning till rätt person. Under hösten införs en ny form av kontroll av föräldrapenning för att undvika att fel ersättning betalas ut. Under frukosten kommer vi också informera om Försäkringskassans arbete med att utveckla våra system och införa fler kontroller för att upptäcka fel och misstänkta bidragsbrott mot försäkringen.

Deltar från Försäkringskassan gör Alexandra Wallin, chef för avdelningen Barn och familj, samt Pia Tegnér, verksamhetsutvecklare. I samband med pressträffen kommer det att finnas tid för personliga intervjuer.

Tid: 08.30 – 09.00, tisdagen den 24 september

Plats: Försäkringskassans huvudkontor, LM Ericssons väg 30, Telefonplan

Smörgås och kaffe kommer att serveras.

Vänligen anmäl intresse att delta:

Jonatan Ohlin, pressekreterare

072-583 97 78, jonatan.ohlin@forsakringskassan.se

Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal15.10.2019 10:07:40 CESTPressmeddelande

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.