Pressinbjudan: Bikupa i ärkebiskopens trädgård för biologisk mångfald

Som ett led i arbetet för den biologiska mångfalden står det nu en kupa med honungsbin i ärkebiskopens trädgård.

Media hälsas välkomna till en pressträff med ärkebiskop Antje Jackelén och biodlaren Anna Blomlöf.
Tid: Måndag den 10 juni kl. 12.45
Plats: Ärkebiskopsgårdens trädgård. Adress: Odinslund 1
Ackreditering: Skicka namn, redaktion, mobiltelefonnummer samt e-postadress till daniel.bramsell@svenskakyrkan.se senast på fredag, den 7 juni.

Under de senaste åren har det rapporterats från olika delar av världen att honungsbin och vilda bin, i större grad än vanligt, börjat förvinna eller dö. Detta gäller även på vissa håll i Europa. Bin är väsentligt för människans livsmedelsförsörjning. Genom att sätta upp en bigård i stadsmiljö bidrar Svenska kyrkan till den biologiska mångfalden och ett hållbarare samhälle. Fler bisamhällen ger mer pollinering i stadsnära odlingar och främjar närproduktionen av livsmedel.

Bikupan är en så kallad företagsbikupa som hyrs av Blomlöfs Bin AB, ett lokalt företag från Häggeby. Företaget som har flera uthyrda bikupor i Uppsala arbetar hållbart och driver sin biodling med ekologiska metoder. Normala årsproduktionen av honung är ca 25-50 kg per bisamhälle i stadsmiljö. Honungen från Ärkebiskopsgården särbehandlas genom hela kedjan och det givna namnet är ”Honung från Ärkebiskopsgården”.

Ärkebiskopen i unikt uttalande med de lutherska och katolska kyrkoledarna i Norden: Flyktingsituationen kräver vårt medmänskliga ansvar!9.3.2020 10:50:00 CETPressmeddelande

”Det som pågår vid Europas utkanter, på gränsen mellan Turkiet och Grekland, ställer vår mänsklighet på prov. Komplicerade politiska, kulturella, ekonomiska och demokratiska problem skapar berättigad oro och rädsla. Rädslor ska tas på allvar, men de ska inte hålla oss fångna och hindra oss från ansvarstagande”, skriver de högsta ledarna för de lutherska kyrkorna och katolska kyrkan i Norden i ett unikt uttalande med anledning av flyktingsituationen.