Pressinbjudan boksläpp: 100 år med tjänstepension

Alecta bjuder in till lansering av boken Medelklassens guldägg – Från SPP till Alecta 1917-2017 100 år, skriven av historikern och författaren Gunnar Wetterberg.

I en historik över Alecta, tidigare SPP, skildrar Gunnar Wetterberg de svenska pensionssystemens framväxt, men också de finansiella marknadernas utveckling. Gunnar har bland annat granskat tiden som mynnade ut i bildandet av ATP-reformen och den förhandling som ledde fram till införandet av ITP-systemet.

Alectas första hundra år är historien om en genial konstruktion som tryggat ålderdomen för allt fler tjänstemän, men också om den svenska ekonomins öden och äventyr. Tjänstemännen frigjordes ur patronernas våld och blev förebilden för ATP. När ATP var på plats fick tjänstemännen ITP därutöver - plus 15 procent i lönelyft. Idag blir tjänstepensionen allt viktigare för allt fler, sedan tjänstepensionerna spritt sig över hela arbetsmarknaden.

Samtidigt har det varit en kamp för att förvalta pengarna. Alecta har gått igenom mellankrigstidens lågränteplågor, 1960- och 1970-talens inflationsgalopp, 1980-talets avregleringseufori, 1990-talskrisen, IT-bubblan och minusräntan. På så vis speglar Gunnar Wetterbergs bok både politiken och ekonomin kring de svenska pensionssystemen.

Vid boksläppet medverkar författaren och historikern Gunnar Wetterberg och Alectas vd Magnus Billing.

Tid: tisdag den 21 mars klockan 11.30.
Plats: Alecta, Regeringsgatan 107 i Stockholm.

Enklare lunch serveras.

Johan Anderson, presschef, Alecta tel: 070-288 68 11, johan.anderson@alecta.se

08-441 68 11http://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 770 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,3 miljoner privatkunder och 34 000 företagskunder.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.