Pressinbjudan: Byggmässan på Bråvalla

Den 20–23 maj arrangeras Byggmässan på Bråvalla för tredje året. Syftet med mässan är att locka fler till våra utbildningar - och i synnerhet fler tjejer. Välkommen till pressträff på Bråvalla tisdagen den 21 maj klockan 13. Vi kommer att visa upp mässan i full aktion och berätta mer om vårt arbete för en jämställd byggbransch!

Nu kommer tjejerna till bygg! I dag är 1% av yrkesarbetarna inom bygg kvinnor. Men vi kan med stor glädje notera att fler tjejer än någonsin tidigare valt bygg- och anläggning i årets gymnasieval. Till höstens skolstart är 20 % av de sökande i Norrköping tjejer. Det kan jämföras med rikssnittet på 8 %.

Vi har goda skäl att tro att Byggmässan har varit en bidragande orsak till att vi ser ett så starkt söktryck.

Välkomna!

För mer information om pressinbjudan och Byggmässan:

Jan Malmberg, ansvarig för Byggmässan, 070-510 66 25

Lejla Gros, projektledare Bråvallagymnasiet, 072-254 37 69

Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats7.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första och enda Säkerhetspark för byggbranschen2.10.2019 10:06:05 CESTPressmeddelande

Måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Catharina Elmsäter-Svärd: ”Förväntar mig att arbetsmarknadsminister Eva Nordmark fortsätter verka för säkra arbetsplatser”10.9.2019 14:58:39 CESTPressmeddelande

- Säkerhet är en prioriterad fråga för Sveriges Byggindustrier. Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vi har haft en god dialog med Ylva Johansson i denna fråga. Nu ser vi fram emot ett fortsatt gott samarbete med Eva Nordmark, ny arbetsmarknadsminister, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.