Pressinbjudan: Byggmässan på Bråvalla

Den 20–23 maj arrangeras Byggmässan på Bråvalla för tredje året. Syftet med mässan är att locka fler till våra utbildningar - och i synnerhet fler tjejer. Välkommen till pressträff på Bråvalla tisdagen den 21 maj klockan 13. Vi kommer att visa upp mässan i full aktion och berätta mer om vårt arbete för en jämställd byggbransch!

Nu kommer tjejerna till bygg! I dag är 1% av yrkesarbetarna inom bygg kvinnor. Men vi kan med stor glädje notera att fler tjejer än någonsin tidigare valt bygg- och anläggning i årets gymnasieval. Till höstens skolstart är 20 % av de sökande i Norrköping tjejer. Det kan jämföras med rikssnittet på 8 %.

Vi har goda skäl att tro att Byggmässan har varit en bidragande orsak till att vi ser ett så starkt söktryck.

Välkomna!

För mer information om pressinbjudan och Byggmässan:

Jan Malmberg, ansvarig för Byggmässan, 070-510 66 25

Lejla Gros, projektledare Bråvallagymnasiet, 072-254 37 69

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.

Samförståndsanda kan trygga svensk infrastruktur17.2.2020 13:14:37 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Seko avtalsyrkanden. Yrkandena berör det sista avtalsområdet av tre på vilka Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Konstruktiva avtalsförhandlingar tryggar byggjobben och skapar sund konkurrens13.2.2020 14:05:39 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen och Byggnads avtalsyrkanden. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas, fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.

Verksamhetsanpassat Tjänstemannaavtal inom byggsektorn tryggar byggjobben6.2.2020 16:30:34 CETPressmeddelande

Idag växlar Byggföretagen yrkanden med Ledarna, Sveriges Ingenjörer och Unionen. Yrkandena berör tjänstemannaområdet inom vilket Byggföretagen är avtalspart. Byggföretagens målsättning för alla de tre avtalsområdena i byggbranschen är att utveckla kollektivavtalen i samförståndsanda så att jobben tryggas så att fler väljer att arbeta i byggbranschen, än mer ordning och reda skapas samt att vi kan fortsätta det konstruktiva partsgemensamma arbetet för att gemensamt komma fram till långsiktiga konstruktiva lösningar.