Pressinbjudan: Byggnads presenterar ny bostadspolitisk rapport

Om femtio år kommer var fjärde person vara pensionär. Det kommer ställa stora krav på samhället, inte minst på hur vi planerar och bygger bostäder. För ska vi få en bostadspolitik för alla måste de äldres perspektiv tas på allvar. Nu presenterar Byggnads en rapport med nya bostadspolitiska förslag med äldreperspektiv.

Välkommen på rapportpresentation och panelsamtal!

Deltagare:
Elin S Olsson, statssekreterare hos finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund.
Jan-Ove Östbrink, bostadspolitisk expert SKR (Sveriges kommuner och regioner)
Gun-Britt Mårtensson, Seniorsossarna, tidigare ordförande för HSB.
Kerstin Kärnekull, rapportförfattare

Moderator: Sonja Schwarzenberger, Arena Opinion

När: Torsdag 12 mars klockan 12-13.30 (Lunch från klockan 12)
Var: Barnhusgatan 6, 111 23 Stockholm
Pressanmälan: Skicka mejl till gilda.romero@byggnads.se

Rapporten är framtagen i samarbete med Seniorsossarna.

Bygggnads: "Det offentliga kan mildra krisen med aktivt byggande och bra arbetsvillkor"2.4.2020 05:59:00 CESTPressmeddelande

I sviterna av corona-krisen behövs insatser av aldrig tidigare skådat slag. Stat, regioner och kommuner har en särskilt viktig roll för att mildra effekterna av krisen, och säkra att människor och konkurrenskraftiga företag inte slås ut. Byggnads vill se att offentliga aktörer tidigarelägger upphandlingar, att underhåll och byggnationer sker som planerat samt ett större åtagande kring schyssta och trygga arbetsvillkor i offentliga upphandlingar.