Pressinbjudan: Byggnads presenterar ny bostadspolitisk rapport

Om femtio år kommer var fjärde person vara pensionär. Det kommer ställa stora krav på samhället, inte minst på hur vi planerar och bygger bostäder. För ska vi få en bostadspolitik för alla måste de äldres perspektiv tas på allvar. Nu presenterar Byggnads en rapport med fem nya bostadspolitiska förslag för att stärka äldres position på bostadsmarknaden.

Välkommen på rapportpresentation och panelsamtal!

Deltagare:

Elin S Olsson, statssekreterare hos finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund (MP)

Jan-Ove Östbrink, bostadspolitisk expert SKR (Sveriges kommuner och regioner)

Elsemarie Bjellqvist, ordförande Seniorsossarna

Kerstin Kärnekull, rapportförfattare

Moderator: Lisa Pelling, utredningschef vid Arena Idé

När: Fredag 16/10 kl. 09:00
Var: Live på www.facebook.com/Byggnads där det även går att se i efterhand.

Anmäl dig här för att få en påminnelse och ev. uppdateringar om seminariet: https://simplesignup.se/event/172380. Du kan även anmäla dig till facebook-evenemanget för att få en påminnelse: https://fb.me/e/1HvInsVSo

Rapporten är framtagen i samarbete med Seniorsossarna.

Kampen mot fusket i fokus när byggbranschens avtalsrörelse startar om5.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Krafttag mot fusk och dumpade villkor. Rätt att kunna jobba utan att riskera livet och hälsan. Ett pensionssystem som är anpassat efter verkligheten med pension från första arbetade timmen. Det är några av de krav Byggnads lagt fram till sina motparter i avtalsrörelsen. Efter att ha pausats i våras på grund av coronapandemin är det nu dags att återuppta avtalsrörelsen 2020.