Pressinbjudan Cityindex 2021: Flöden, folkliv och framtid

Hur utvecklades detaljhandeln och andra kommersiella verksamheter i Stockholms stadskärna och regionkärnor under 2020? Storstäderna drabbades hårdast av restriktionerna i samband med pandemin, men återhämtar sig också snabbast. Välkommen till ett halvdagsevent på Vasateatern i Stockholm.

Under förmiddagen presenteras utvecklingen inom detaljhandeln, hotell och restaurang och kommersiell service i Stockholms stadskärna. Vi blickar också ut i regionen och tittar på de sex stadskärnorna Skärholmen, Kista, Järfälla, Sundbyberg, Solna och Täby.

Hör om hur Stockholm kan bli en ännu bättre stad efter pandemin genom styrkan i att arbeta tillsammans med stadslivets bästa för ögonen, hur citys innehåll generationsväxlar och hur fastighetsägare kan jobba tillsammans med platsutvecklingen runt Sergelgatan och Sergels torg. Vi får också höra om planerna för Skärholmen och om innovationsfestivalen Grow’in i en gemensam presentation av SKHLM centrums ägare, Grosvenor, och stadsdelsdirektören i Skärholmen.

09.00 KAFFE

09.15 INLEDNING Oskar Öholm, vd Fastighetsägarna Stockholm

• CITYINDEX STOCKHOLM
    Det kommersiella bokslutet för Stockholms stadskärna pandemiåret 2020, Helena Olsson, chef stadsutveckling Fastighetsägarna Stockholm

• CITYS NYA STRÅK UTVECKLAR VI TILLSAMMANS
    Hur fastighetsägare arbetar tillsammans med platsutvecklingen runt Sergelgatan och Sergels torg och skapar nya besöksanledningar med ett nytt innehåll. Hanna Mossfeldt, fastighetschef, AMF Fastigheter och Anna Nordin, affärsområdeschef city, Vasakronan.
  • HUR SKA STOCKHOLM BLI EN ÄNNU BÄTTRE STAD EFTER PANDEMIN
    Hur kan vi tillsammans ta tillvara på den kraft som krisen gett för samskapande och se styrkan i att arbeta tillsammans med stadslivets bästa för ögonen? Caroline Strand, VD Visit Stockholm och Pelle Lydmar, hotell- och krögarentreprenör och ordförande i Visita Stockholm

• IDÉER OCH INITIATIV FÖR LEVANDE BOTTENVÅNINGAR

PAUS MED KAFFE OCH FRUKT

• VÄLKOMNA TILLBAKA Oskar Öholm

• CITYINDEX REGIONKÄRNOR I STOCKHOLM
    Presentation av den kommersiella omsättningen i regionen med nedslag i Skärholmen, Kista, Solna, Täby, Järfälla, Sundbyberg, Helena Olsson

• UTVECKLINGSPOTENTIALEN I SKÄRHOLMEN
    Stockholms stad och centrumägaren om det gemensamma engagemanget för Skärholmens starka utveckling som stadskärna i södra Stockholm, Carl Strufve, head of Nordics, Grosvenor och Patrik Åhberg, stadsdelsdirektör Skärholmen, Stockholms stad

• POLITIKEN OM STADEN EFTER PANDEMIN
    Samtal med Gustaf Hemming, tillväxt-, samhällsplanerings- och skärgårdsregionråd, Centern och Aida Hadzialic regionråd och gruppledare för Socialdemokraterna i Region Stockholm.

• AVRUNDNING Oskar Öholm

• 12.00 LUNCH OCH MINGEL

När?
Torsdagen den 2 december kl.9.00-12.00. Anmälan till Ulrica Jangenfeldt Stenbeck, pressansvarig kommunikatör på Fastighetsägarna Stockholm, 070-152 23 11  ulrica.stenbeck@fastighetsagarna.se

Var?
Vasateatern, Vasagatan 19, 111 22 Stockholm

Fastighetsägarna Stockholm är en medlems- och branschorganisation för fastighetsägare i Stockholms och i Gotlands län med 4 500 medlemmar. Vi strävar efter en väl fungerande
fastighetsmarknad och driver fastighetsbranschens frågor framåt – hållbar stadsutveckling, en välfungerande bostadspolitik, fastighetsägares digitala verklighet. Vi arbetar för en levande stad som utvecklas hållbart, nu och i framtiden.

Välkomnar att Eons medlemskap i Prisdialogen inte förnyas25.11.2022 11:40:00 CET | Pressmeddelande

Fastighetsägarna Syd välkomnar Prisdialogens beslut att inte bevilja Eon nytt medlemskap i Prisdialogen för Malmö och Burlöv avseende 2023. Beslutet att inte bevilja förlängt medlemskap baseras på att Eon inte i tillräcklig omfattning svarat upp på kundernas förfrågan om fördjupad information avseende alternativa värmekällor, att transparensen och dialogen avseende kommande prisutveckling brustit samt att avvikelsen från prisändringsmodellens åtagande om prisstabilitet varit alltför stor.

1 av 3 trycker planprocessen är för komplicerad23.11.2022 11:50:00 CET | Pressmeddelande

Närmare var tredje tycker att den kommunala processen för att ändra användningen av lokaler är komplicerad. Bygglovsprocessen tar dessutom för lång tid. Det anser en majoritet i en ny kartläggning som Fastighetsägarna och arkitektkontoret White tagit fram. Med ökad kommunikation mellan kommunen och fastighetsägare kan processen bli mer förutsägbar. Det är en av slutsatserna som dras i en gemensam delrapport där Fastighetsägarna och White föreslår sex åtgärder för en snabbare och mer effektiv planprocess.