Pressinbjudan: den 12 juni koras Sveriges djurvänligaste kommun

Den 12 juni släpps Djurens Rätts lista över Sveriges djurvänligaste kommuner och du är välkommen till prisutdelningen.

Djurens Rätt har nyligen genomfört en enkätundersökning i Sveriges kommuner som handlar om vilka djurvänliga beslut kommuner tagit. Resultatet kommer att publiceras i form av en ranking, där vinnaren, tvåan och trean kommer att prisas.

Prisutdelningen äger rum den 12 juni kl 18 på Saturnus konferens, vid Slussen i Stockholm (i anslutning till SKL:s beredning och styrelsemöte). Pressanmälan sker till cecilia.mille@djurensratt.se

Djurens Rätt vill uppmuntra och hjälpa Sveriges kommuner att ta fler djurvänliga beslut. Vi märker att invånarna efterfrågar information kring vilka beslut ens kommun har tagit i olika djurrelaterade frågor. Våra tidigare kartläggningar (bl.a. buräggsfria kommuner samt vilka kommuner som påskpyntar fjäderfritt) brukar alltid skapa stort medialt intresse, och det är många invånare som hoppas se just sin kommun högt upp på den djurvänliga listan!

Kartläggningen består av tre delar

• Satsningar på vegetariskt och veganskt inom skola och förskola.
  • Djurskyddskrav vid upphandling.
  • Övriga djurvänliga beslut som t.ex. att vara en fjäderfri kommun, att välja djurförsöksfria rengörings- och hygienprodukter eller införa fyrverkeribegränsningar i kommunen.

Bakgrundsinformation om enkäten:

Enkätundersökningen, bestående av 22 frågor har skickats till Sveriges samtliga kommuner. Enkätsvaren har omvandlats till en poängräkning där de två första delarna, om vegosatsningar samt upphandlingskrav, står för den större delen av poängen. 274 av Sveriges 290 kommuner har besvarat enkäten. Vissa svar har även hämtats in via telefon.

Pressanmälan
Cecilia Mille
cecilia.mille@djurensratt.se

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.