Pressinbjudan: Digital säkerhet och repressiva regimer

Utbildning för journalister

När: 17 december, kl 12:10 – 12.55
Var: Träffen sker digitalt via Teams

Att använda teknik för att tysta kritiska röster blir allt vanligare. Det kan vara internetavstängningar i samband med val och demonstrationer; spionprogram likt det israeliska programmet Pegasus, som spårar användning och hämtar information från privata mobiltelefoner utan att användarna märker det; eller lagar likt den ryska lagen ”The Sovereign Internet Law” som ger regimen möjlighet att kontrollera hela landets internetanvändning.

Innehåll

Marcin de Kaminski, Civil Rights Defenders säkerhetsexpert, kommer genom aktuella fall och exempel berätta om hur repressiva stater använder ny teknik för att komma åt och minska utrymmet för människorättsförsvarare och journalister.

Du ges också möjlighet att ställa frågor och diskutera olika tips för din, dina källors och andras digitala säkerhet.

Mötet blir ett tillfälle att boosta din kunskap om hur repressiva regimer använder ny teknik för att begränsa utrymmet för journalister och människorättsförsvarare, och om vilka metoder de använder.

Anmäl dig här

Tycker du att det här låter spännande? Maila oss på press@crd.org senast den 14 december om du vill delta. Deltagandet är kostnadsfritt.

Varmt välkommen!

Diktaturkompensation för turister ska öka demokratin i svenskarnas semesterparadis 21.11.2022 09:51:34 CET | Pressmeddelande

Svenska turister uppskattas bidra med närmare två miljarder i intäkter till världens diktaturer – varje år. Nu vill människorättsorganisationen Civil Rights Defenders få svenskarna att diktaturkompensera sina semesterresor. Med hjälp av ett nytt verktyg kan resenärer själva räkna ut hur stort beloppet blir. Ju sämre demokrati desto större kompensation. Kompensationen ska bidra till att stötta det globala demokratiarbetet.

Nobels Fredspris 2022 – Civil Rights Defenders kan kommentera 7.10.2022 12:00:54 CEST | Pressmeddelande

Nobels fredspris 2022 tilldelas bland annat den belarusiska människorättskämpen Ales Bialiatski. Civil Rights Defenders har mångårig erfarenhet av att bevaka och kommentera läget för mänskliga rättigheter i Belarus, och nära relation till Ales Bialiatski. 2014 tilldelades Ales Bialiatski Civil Rights Defenders pris Civil Rights Defender of the Year Award. Han sitter just nu frihetsberövad i Belarus. Vi kan kommentera årets pristagare samt läget för mänskliga rättigheter i Belarus.