Pressinbjudan: Digital säkerhet och repressiva regimer

Utbildning för journalister

När: 17 december, kl 12:10 – 12.55
Var: Träffen sker digitalt via Teams

Att använda teknik för att tysta kritiska röster blir allt vanligare. Det kan vara internetavstängningar i samband med val och demonstrationer; spionprogram likt det israeliska programmet Pegasus, som spårar användning och hämtar information från privata mobiltelefoner utan att användarna märker det; eller lagar likt den ryska lagen ”The Sovereign Internet Law” som ger regimen möjlighet att kontrollera hela landets internetanvändning.

Innehåll

Marcin de Kaminski, Civil Rights Defenders säkerhetsexpert, kommer genom aktuella fall och exempel berätta om hur repressiva stater använder ny teknik för att komma åt och minska utrymmet för människorättsförsvarare och journalister.

Du ges också möjlighet att ställa frågor och diskutera olika tips för din, dina källors och andras digitala säkerhet.

Mötet blir ett tillfälle att boosta din kunskap om hur repressiva regimer använder ny teknik för att begränsa utrymmet för journalister och människorättsförsvarare, och om vilka metoder de använder.

Anmäl dig här

Tycker du att det här låter spännande? Maila oss på press@crd.org senast den 14 december om du vill delta. Deltagandet är kostnadsfritt.

Varmt välkommen!

Landsomfattande demonstrationer i Kuba väntas i eftermiddag15.11.2021 12:01:55 CET | Pressmeddelande

I eftermiddag planerar kubanska demokratiaktivister i nätverket Archipiélago (Skärgård) demonstrationer över hela Kuba. Det är en fortsättning på demonstrationerna den 11 juli i somras, när tiotusentals kubaner i över 40 städer demonstrerade för frihet. Redan under helgen gick kubanska myndigheter hårt mot demokratiaktivister runt om i landet. Bara under lördagen hotades eller greps minst 53 människorättsförsvarare. Yunior Garcia som lett Archipiélagos förberedelser fick sin lägenhet omringad av säkerhetspolisen. Civil Rights Defenders följer utvecklingen nära och kan koppla ihop svensk media med människorättsförsvarare i Kuba.