Inera AB

Pressinbjudan: E-hälsa och digitalisering för regioner och kommuner på Vitalis

Dela

Inera håller en rad seminarier om utveckling och förändringsprocesser inom e-hälsa och digitalisering vid årets Vitalismässa. Dessutom bjuder Inera, SKL, Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten in till en monterscen med spännande samtal varje dag under mässan. Välkomna!

Vitalis är en stor konferens om e-hälsa och framtidens vård och omsorg som äger rum i Svenska Mässan i Göteborg, 21-23 maj.

Information om Ineras seminarier finns att läsa här. Programmet för monterscenen finns här.

Media får gärna höra av sig gällande intervjuer om Ineras tjänster, digitalisering och e-hälsa.

Axplock av Ineras seminarier under Vitalis 2019:

Tisdag 21/5 kl.15.30:

Modeller för nyttorealisering och business case vid digitalisering

Onsdag 22/5 kl.14.00:

1177 Vårdguiden i socialtjänsten

Torsdag 23/5 kl. 13.00:

Hur realiseras arbetet med första linjens digitala vård?

 Presskontakter:

Lotta Taube. 076-130 33 22, ann-charlotte.taube@inera.se, 

Yoav Bartal, 072-593 00 52, yoav.bartal@inera.se

Följ gärna Inera på Twitter och LinkedIn för löpande information från Vitalis

Om

Inera AB
Inera AB
Tjärhovsgatan 21
118 93 Stockholm

Reception: 0771-25 10 10https://www.inera.se/

Inera koordinerar och utvecklar gemensamma digitala lösningar till nytta för invånare, medarbetare och beslutsfattare.

Inera ägs av SKL, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

 

 

 

Följ Inera AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Inera AB

Samarbetsavtal för tjänstelegitimation uppsagt22.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Inera och Försäkringskassan har sagt upp sitt samarbetsavtal kring en gemensam lösning för tjänstelegitimation inom offentlig sektor. - Under arbetets gång har vi sett att behoven från våra kunder ser så pass olika ut att det rimliga är att avbryta arbetet och att var och en fokuserar på att lösa sina frågeställningar på varsitt håll, säger Stefan Olowsson it-direktör på Försäkringskassan. E-identitet för offentlig sektor, Efos, skulle bli en gemensam lösning för tjänstelegitimation för Ineras och Försäkringskassans kunder. Men olika behov och kravbilder gör att man nu säger upp samarbetsavtalet. - Våra kunder inom det statliga området har andra krav jämfört med Ineras kunder som finns inom kommunal och landstingsdriven hälso- och sjukvård. De olika kraven leder till väldigt olika kostnader för tjänsten och därmed är det mer logiskt att vi i stället har två olika driftställen för tjänsten, säger Stefan Olowsson. De myndigheter, kommuner och landsting som skulle börja använda Efos får n

1177 Vårdguiden som app14.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Nu finns 1177 Vårdguiden att ladda ner som app. Syftet med appen är att förenkla för invånare att nå 1177 Vårdguidens olika tjänster. Den finns tillgänglig via App Store och Google Play. Appen är utvecklad i ett samarbete mellan Inera, som äger 1177 Vårdguiden, och Region Stockholm. Den första versionen består av en startsida med genvägar till 1177.se och till 1177 Vårdguidens e-tjänster och möjlighet att ringa 1177 Vårdguiden på telefon. Det finns även genvägar för att nå sin journal och läkemedelstjänster. Appen är en del av Ineras arbete med Första linjens digitala vård. Det arbetet har ett särskilt fokus på hur digitala lösningar kan bidra till att möta behovet att ta emot och vägleda patienten, allt från invånare som har en ny medicinsk frågeställning till invånare med kroniska hälsoproblem. Samtliga regioner i Sverige har ställt sig bakom en målbild för utvecklingen inom första linjens vård. Syftet är att öka tillgängligheten till rätt information och rätt vård, erbjuda flera kan

Patienter positiva till journalen via 1177 Vårdguiden8.11.2018 07:00:00 CETPressmeddelande

Nu har en omfattande nationell studie publicerats med fokus på patienters uppfattning om att kunna läsa sin journal via 1177 Vårdguiden. Patienter ställer sig mycket positiva till de möjligheter som detta ger. Läs mer om studien här Studien visar att: tillgång till provsvar är den viktigaste funktionen för patienter patienter främst läser sin journal för att få en översikt över sin hälsa och sina kontakter med vården, samt för att följa upp vad som dokumenterats vid ett vårdbesök patienterna är mycket positiva till att få enkel tillgång till sin egen journal och de möjligheter som detta ger patienter vill ha tillgång till information i journalen så fort som möjligt, helst inom ett dygn efter besök/provtagning Sedan årsskiftet kan invånare i hela landet logga in på 1177.se för att läsa journalinformation från hälso- och sjukvården. Bara under 2018 har det gjorts tio miljoner inloggningar. - Studien bekräftar att människor uppskattar möjligheten att i lugn och ro kunna läsa sin patientjo

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum