Pressinbjudan: E-hälsa och digitalisering för regioner och kommuner på Vitalis

Inera håller en rad seminarier om utveckling och förändringsprocesser inom e-hälsa och digitalisering vid årets Vitalismässa. Dessutom bjuder Inera, SKL, Socialstyrelsen och E-hälsomyndigheten in till en monterscen med spännande samtal varje dag under mässan. Välkomna!

Vitalis är en stor konferens om e-hälsa och framtidens vård och omsorg som äger rum i Svenska Mässan i Göteborg, 21-23 maj.

Information om Ineras seminarier finns att läsa här. Programmet för monterscenen finns här.

Media får gärna höra av sig gällande intervjuer om Ineras tjänster, digitalisering och e-hälsa.

Axplock av Ineras seminarier under Vitalis 2019:

Tisdag 21/5 kl.15.30:

Modeller för nyttorealisering och business case vid digitalisering

Onsdag 22/5 kl.14.00:

1177 Vårdguiden i socialtjänsten

Torsdag 23/5 kl. 13.00:

Hur realiseras arbetet med första linjens digitala vård?

Presskontakter:

Lotta Taube. 076-130 33 22, ann-charlotte.taube@inera.se,

Yoav Bartal, 072-593 00 52, yoav.bartal@inera.se

Följ gärna Inera på Twitter och LinkedIn för löpande information från Vitalis

Inera ägs av SKL, regioner och kommuner. Inera koordinerar och stöttar utveckling för  regioner och kommuner kring digitala lösningar. Exempel på tjänster som regioner valt att samarbeta kring är 1177 Vårdguiden, Vårdhandboken, UMO, e-tjänsten Journalen och Nationell patientöversikt. Samverkan gäller även läkemedelstjänster och säkerhetslösningar. Inera ansvarar för den tekniska infrastrukturen och arkitekturen som är en förutsättning för de nationella tjänsterna.

Samarbetsavtal för tjänstelegitimation uppsagt22.1.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Inera och Försäkringskassan har sagt upp sitt samarbetsavtal kring en gemensam lösning för tjänstelegitimation inom offentlig sektor. - Under arbetets gång har vi sett att behoven från våra kunder ser så pass olika ut att det rimliga är att avbryta arbetet och att var och en fokuserar på att lösa sina frågeställningar på varsitt håll, säger Stefan Olowsson it-direktör på Försäkringskassan. E-identitet för offentlig sektor, Efos, skulle bli en gemensam lösning för tjänstelegitimation för Ineras och Försäkringskassans kunder. Men olika behov och kravbilder gör att man nu säger upp samarbetsavtalet. - Våra kunder inom det statliga området har andra krav jämfört med Ineras kunder som finns inom kommunal och landstingsdriven hälso- och sjukvård. De olika kraven leder till väldigt olika kostnader för tjänsten och därmed är det mer logiskt att vi i stället har två olika driftställen för tjänsten, säger Stefan Olowsson. De myndigheter, kommuner och landsting som skulle börja använda Efos får n