Pressinbjudan: Ett fattigdomsperspektiv på hbtqi - Development Talks 12 juni

När du riskerar att förlora jobbet om du berättar för dina kollegor om ditt liv. När det är farligt om din hyresvärd upptäcker vem du är tillsammans med. Eller när polisen inte skyddar dig eller sjukhuset vägrar att ta emot dig.

Välkommen till ett seminarium som ger ett fattigdomsperspektiv på hbtqi-personers liv. Möt olika aktörer och representanter som berättar om sina erfarenheter och synsätt, och ta del av exempel på hur man kan arbeta för att stärka hbtqi-personers rättigheter.

När? Onsdagen den 12 juni.

Tid? 9.00 - 11.00 (registrering från 8.30)

Var? Sida, Valhallavägen 199, Stockholm

Att vara homo- eller bisexuell, transperson, queer eller intersexuell kan betyda att en löper risk att diskrimineras och alieneras. Konsekvenserna kan bli förödande och betyda att en blir hemlös, får sämre tillgång till utbildning och arbete, sämre hälsa och att en utsätts för våld.

Att vara fattig betyder inte bara att en saknar resurser, det handlar också om att en saknar möligheter och egenmakt att ta del av grundläggande rättigheter, att en saknar frihet att bestämma över sitt eget liv.

Människor som identifierar sig som hbtqi drabbas av fattigdom på många och komplexa sätt. När FN:s medlemsstater antog Agenda 2030 lovade de att inte lämna någon efter, och att nå ut till de mest utsatta grupperna först. Men hur kan vi nå det globala målet om att utrota fattigdom för hbtqi-personer? Har givarna de strategier, den kunskap och det mod som krävs för detta, och vem behöver vara med i arbetet?

Läs hela programmet här.

Anmälan till Sidas presstjänst, som nås på 08-698 55 55 eller press@sida.se