PRESSINBJUDAN EXTRA RF-STÄMMA

Tisdag 22 december klockan 17.00 hålls digital extra RF-stämma. Frågor som behandlas är kopplade till den reviderade världsantidopingkoden som träder i kraft den 1 januari 2021.

Företrädare för media är välkomna att närvara vid stämman.
Anmälan ska ske senast den 15 december via denna länk

Via e-post kommer anmälda medierepresentanter få inloggningsuppgifter till mötet samt information om hur inloggningen går till. Stämman genomförs digitalt via mötessystemet EasyMeet.

Förslag till föredragningslista samt övriga möteshandlingar hittar ni via länken: https://www.rf.se/Arbetsrum/Riksidrottsforum/rfextrastamma

Information om extra RF-stämma:

För att klara den nya kodens krav och för att stärka det svenska arbetet mot doping inom idrotten vill Riksidrottsförbundet bilda en stiftelse, Antidopingstiftelsen. Den ska fungera som ägare av bolaget Antidoping Sverige AB där antidopingverksamheten ska bedrivas. Syftet med stiftelsen är att skapa största möjliga oberoende för antidopingverksamheten.

Förutom att bilda stiftelsen ska RF-stämman den 22 december tillsätta stiftelsens styrelse.

RF-stämman består av 200 ombud och rösterna fördelas enligt 4 kap. 2 § RF:s stadgar. RS har vid sammanträde i januari 2020 fastställt röstlängdsunderlag för RF-stämma 2020. Röstlängdsunderlaget, där respektive specialidrottsförbunds (SF:s) antal röster anges, finns i möteshandlingarna.

Har du frågor kan du kontakta

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna
Pressjour: 08-699 61 90

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.