Pressinbjudan: Får kommuner agera matchningsaktörer

Arbetsförmedlingen ska reformeras i enlighet med januariöverenskommelsen mellan (S), (C), (L) och (Mp). Där står tydligt att myndigheten ska renodlas och ägna sig åt myndighetsutövning, kontroll och uppföljning. Fristående aktörer ska inom ramen för ett valfrihetssystem ta över leveransen av arbetsmarknadspolitiska insatser som matchar och rustar de arbetssökande för de lediga jobben.

Varmt välkomna till seminariet torsdagen den 14 november kl 8.30-9.30.

Lokal: Tjänsteföretagens hus, Almega, Sturegatan 11

Program
Många kommuner vill dock ha möjlighet att gå in och leverera tjänster i valfrihetssystemet i konkurrens med de fristående aktörerna. Men är kommunernas intåg i LOV-systemet förenligt med lagen?

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, har gjort en rättslig analys av läget som han kommer att presentera under seminariet.

Kommentatorer:

Martin Ådahl, riksdagsledamot, Centerpartiet.

Helena Linde, förbundsjurist Sveriges Kommuner och Landsting

Länk till anmälningssidan för seminariet