Pressinbjudan: Får kommuner agera matchningsaktörer

Arbetsförmedlingen ska reformeras i enlighet med januariöverenskommelsen mellan (S), (C), (L) och (Mp). Där står tydligt att myndigheten ska renodlas och ägna sig åt myndighetsutövning, kontroll och uppföljning. Fristående aktörer ska inom ramen för ett valfrihetssystem ta över leveransen av arbetsmarknadspolitiska insatser som matchar och rustar de arbetssökande för de lediga jobben.

Varmt välkomna till seminariet torsdagen den 14 november kl 8.30-9.30.

Lokal: Tjänsteföretagens hus, Almega, Sturegatan 11

Program
Många kommuner vill dock ha möjlighet att gå in och leverera tjänster i valfrihetssystemet i konkurrens med de fristående aktörerna. Men är kommunernas intåg i LOV-systemet förenligt med lagen?

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, har gjort en rättslig analys av läget som han kommer att presentera under seminariet.

Kommentatorer:

Martin Ådahl, riksdagsledamot, Centerpartiet.

Helena Linde, förbundsjurist Sveriges Kommuner och Landsting

Länk till anmälningssidan för seminariet

Märkligt misstroendevotum från Vänsterpartiet5.12.2019 15:44:58 CETPressmeddelande

- Det är väldigt viktigt för hela näringslivet att vi får en välfungerande matchning på arbetsmarknaden. Vi har under flera år sett att våra medlemmar säger att deras största tillväxthinder är brist på folk att anställa. En reformerad Arbetsförmedling är en mycket viktig pusselbit i att lösa det problemet. Vi har krävt detta länge och kan inte vänta längre. Det kostar Sverige både jobb och internationell konkurrenskraft, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef Almega. - Hela sju av åtta partier i Sveriges riksdag vill reformera Arbetsförmedlingen. Det känns därför minst sagt märkligt att det parti som är motståndare till reformen dikterar villkoren för processen, avslutar Andreas Åström.