Pressinbjudan: Finalisterna av 500 fantasifulla fågelholkar presenteras i årets SM i fågelholk

Sedan 2008 har Naturskyddsföreningen anordnat SM i fågelholk som ett sätt att minska fåglarnas bostadsbrist och engagera barn och unga i naturfrågor. I år inkom 500 bidrag gjorda av elever över hela Sverige, från förskolan till och med gymnasiet. Juryn har nu valt ut 15 finalister som presenteras på Lill-Skansen den 23 mars klockan 10. Välkommen!

Årets fjortonde upplaga av SM i fågelholk ska snart avgöras. Exakt 500 bidrag gör upp om årets pris. Bidragen kommer från elever utspridda på 46 olika skolor i 33 av landets kommuner, från norr till söder.

- Det är jätteroligt att vi fick in så många bidrag i år och att engagemanget för naturfrågor växer i skolan. Det är viktigt för att vi ska kunna ta våra barn och ungdomar närmare naturen och få fler engagerade i frågor som rör biologisk mångfald, säger Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Karin Lexén.

Det här baserar juryn sina beslut på

Vid urvalet av de 15 finalisterna, som avslöjas exklusivt på Lill-Skansen den 23 mars, har juryn tagit hänsyn till både utseende och funktion. Fågelholkarna ska vara användbara och förhålla sig till vissa kriterier vad gäller exempelvis storlek och material, men humor och kreativitet är också välkommet. Tidigare år har till exempel en fågelholk liknat TV-figuren SvampBob Fyrkant, medan andra har sett ut att vara tagna ur ett sagoland.

De 15 finalisterna gör upp om priser i fyra olika kategorier: förskoleklass – årskurs 3, årskurs 4–6, årskurs 7-gymnasiet, samt årets specialpris för de som gjort en särskilt viktig insats för fåglarna. Specialpriset är den enda kategorin där juryn själva utser en vinnare.Där lägger juryn särskild vikt vid om något bidrag är avsedd för en speciellt hotad fågelart. Vinnarna i de övriga kategorierna avgör allmänheten i en öppen omröstning som pågår 23 mars-3 april.

- Även om väldigt många fåglar gynnas av fågelholkar, är vissa i större behov av dem än andra. Svartvit flugsnappare, stare och tornseglare är alla rödlistade arter som behöver hjälp, för att lyfta några exempel. Det moderna skogsbruket har gjort att många fågelarters naturliga bomiljöer inte finns kvar,säger Karin Lexén.

Därför behövs fler fågelholkar

Skogsbruket har gjort vår skog mindre variationsrik. Det har lett till en bostadsbrist bland fåglarna. Många fågelarter är beroende av lövskog, gamla träd och död ved, men träden avverkas alltför ofta innan de har blivit tillräckligt gamla för att bli ihåliga. Samtidigt har antalet lövträdminskat radikalt sedan trakthyggesbruket tog fart i mitten av 1900-talet.

- Ett sätt att minska fåglarnas bostadsbrist är genom att sätta upp fågelholkar. Så mycket som 80–90 procent av alla fågelholkar blir bebodda, vilket säger något om hur viktig insats det här är för vår biologiska mångfald. Vi vill fortsätta att öka kunskapen hos barn och vuxna så de ser att naturen behöver vår hjälp,säger Karin Lexén.

Varmt välkommen att besöka presentationen av årets finalister!

När, var, hur?

Onsdag 23 mars klockan 10.00

Lill-Skansen, Djurgårdsslätten 49–51, 115 21 Stockholm

Anmäl dig genom att skicka ett mejl till christopher.engberg.dahl@naturskyddsforeningen.se

Deltagare

Nominerade elever och deras lärare

Karin Lexén, generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Linda Petersson, sakkunnig skog

Årets jury

Johanna Sandahl, ordförande Naturskyddsföreningen

Mark Levengood, programledare, författare, UNICEF-ambassadör

Isak Isaksson, biolog och fågelholksexpert

Josefin Jönsson, fotograf och fågelentusiast

Datum att hålla koll på

23 mars: 15 finalister presenteras. Lill-Skansen klockan 10.00

23 mars – 3 april: Digital omröstning pågårhttps://www.naturskyddsforeningen.se/kampanj/sm-i-fagelholk/

5 april: Vinnarna presenteras

Läs mer om tävlingen

Läs mer om hål och holkar åt fåglarna

Se Naturskyddsföreningens livesändning från Skansen 2021

Finalisterna i SM i fågelholk 2020.
Svartvit flugsnappare.
Stare.
Tornseglare.

PÅMINNELSE: Pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas17.5.2022 14:39:10 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff onsdagen den 18 maj om Naturskyddsföreningens granskning av miljöpolitiken under den gångna mandatperioden. Vi presenterar vår rankning av riksdagspartierna – från bäst till sämst utifrån deras miljöpolitiska insatser sedan valet 2018. Vi går också igenom mandatperiodens viktigaste miljöpolitiska segrar och bottennapp.

Naturskyddsföreningens två krav på regeringen efter helgens rikskonferens: stoppa importen och rädda biståndet15.5.2022 16:42:31 CEST | Pressmeddelande

Vid Naturskyddsföreningens rikskonferens i Mora 2022 uttrycktes djup solidaritet med Ukrainas befolkning och stor ilska över Rysslands illegala invasion. I ett öppet brev kräver nu Naturskyddsföreningens styrelse att regeringens förslag om nedskärningar på 9,2 miljarder i Sveriges biståndsbudget dras tillbaka, och att Sverige slutar importera fossil olja och gas från Ryssland. Samma uppmaning kommer också samarbetsorganisationen Ecoaction i Ukraina.

Digital pressträff 18/5: Mandatperiodens miljöbästa och miljösämsta partier rankas12.5.2022 17:10:03 CEST | Pressmeddelande