Pressinbjudan: Finansieringsevent för entreprenörer och investerare den 23/10

Varför är det så svårt för kvinnor att locka investerare? Bara 1% av riskkapitalet i Sverige går till bolag grundade av kvinnor. För att lyfta denna fråga anordnas Cash is Queen, eventet där vi synliggör utmaningar och börjar leva förändringen till ett mer jämlikt och inkluderande kapitalklimat. Välkommen till en inspirerande eftermiddag där fokus ligger på en jämlik framtid inom finansiering och investering.

Entreprenörer, investerare, idésprutor och innovatörer finns på plats i en imponerande laguppställning. Bland annat deltar app- och bolagsdrottningen Susanne Birgersdotter som lockat investerare som Petter Stordalen och Camilla Läckberg, men riskkapital-profilen Aurore Belfrage finns också på plats.

Vi vill lyfta och synliggöra varför det är så svårt för kvinnor att skaffa riskkapital, säger Maria Lindström, näringslivsutvecklare på Business Region Göteborg. Vi vill göra det på ett positivt sätt och visa på goda exempel men även vilka utmaningar som finns som entreprenör och kvinna – i grunden handlar det om jämlikhet.

Det handlar också om att ta till vara på all potential, menar Mariah ben Salem Dynehäll, vd på Drivhuset i Göteborg och eftermiddagens moderator. Kvinnors idéer och affärsmodeller måste få samma förutsättningar som mäns för att ta till vara på den tillväxtpotential och innovationskraft som Sverige behöver för att kunna konkurrera på en globaliserad marknad.

Eftermiddagen startar med en investerarpanel som diskuterar utmaningar, möjligheter och hur vi kan ta sjumilakliv mot ett mer inkluderande kapitalklimat. Panelen modereras av Klementina Österberg, VD på GU Ventures. Efter en stund av nätverkande lyssnar vi på serieentreprenörer och investerare som delar med sig av sina erfarenheter.

Datum: 2019-11-23
Tid: Registrering och kaffe från kl 12:30. Seminariet startar kl 13:00 och slutar kl 17:00 med mingel och tilltugg.
Plats: Yesbox, Gamlestadens fabriker hus B13, Gamlestadsvägen 4, Göteborg.
Kostnad: Gratis.

Under eftermiddagen delar Bolleks kunskapsfond ut pris till Årets entreprenör.

Arrangeras av: Almi, Business Region Göteborg, Connect Väst, Drivhuset Göteborg, Västra Götalandsregionen

Mariah ben Salem Dynehäll, VD Drivhuset Göteborg
mariah.bensalem@drivhuset.se