Tysk-Svenska HandelskammarenTysk-Svenska Handelskammaren

Pressinbjudan: Förnybara material för industrin till nästa nivå

Välkommen till ett seminarium på onsdag som fokuserar på transformationen till en mer förnybar och fossilfri kemi- och materialindustri. Var står Sverige i ett internationellt perspektiv? Hur snabbar vi på utvecklingen och får ut mer av bland annat nordisk skog? Vad krävs av kemiindustri, tillverkande industri, handel och inköpare av material? Och vad gör politikerna?

Foto: Henrik Bergstedt/BASF

Sverige har som mål att bli ett av världens första fossilfria länder. Användningen av förnybara råmaterial, inte minst från nordisk skog, har fått stor uppmärksamhet och utvecklingen går nu snabbt framåt. Detaljhandeln är bara ett exempel på branscher som åtagit sig att endast använda fossilfria eller återvunna plastförpackningar i sina butiker från 2030.

Tysk-Svenska Handelskammaren bjuder tillsammans med BASF in till detta seminarium där du kommer få insikter om hur industrin redan idag bidrar till omvandlingen till ett mer hållbart samhälle genom att använda förnybara råvaror och produkter i alla faser av värdekedjan. Under seminariet vill vi diskutera hur innovationer kan göra det möjligt för företag från nästan alla branscher att möta dagens och framtida behov för ett hållbart samhälle. Nya biomassbalanserade material som minskar CO2-belastningen kommer visas av Klättermusen (kläder), SIG Combibloc (förpackningar Signature Pack) och BASF Coatings Refinish (lack).

När? 21 november 2018, kl. 16.30 – 20.00
Var? World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 / Kungsbron 1, Stockholm

Medverkande:
Cordula Mock-Knoblauch, chef för förnybart och hållbarhet inom BASF, kommer ge en internationell utblick kring förnybar och fossilfri kemi- och materialindustri. Hon diskuterar med Eva Bennis, hållbarhetsdirektör Volvo Group Purchasing, Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige, Ylwa Alwarsdotter, direktör marknadsutveckling Sekab, Magnus Berg, näringspolitisk chef på Skogsindustrierna, och riksdagsledamöterna Kristina Yngwe (C), ordförande, och Marlene Burwick (S), ledamot i Miljö- och jordbruksutskottet, hur målet att bli ett fossilfritt samhälle ska nås. Moderator är Eva Krutmeijer, bland annat styrelseledamot i Stiftelsen Forskning & Framsteg. Seminariet hålls på engelska.

För mer information om kvällens program och anmälan klicka här.

Detta är ett seminarium inom ramen för German Swedish Tech Forum, den bilaterala innovationsplattformen som Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA gemensamt står bakom.

Foto: Henrik Bergstedt/BASF

30 år efter murens fall: Många fler svenska företag i Tyskland – fortsatt glest i östra delen8.11.2019 08:02:00 CETPressmeddelande

På bara fem år har antalet svenska företag som är etablerade i Tyskland ökat med runt 40 procent. Men medan huvudstaden Berlin och ekonomiskt starka delstater i södra och västra delen av landet lockat till sig allt fler svenskägda bolag tappar området som utgjorde det gamla Östtyskland mark. Det visar en analys som Tysk-Svenska Handelskammaren har gjort med anledning av att det gått 30 år sedan murens fall.