Tysk-Svenska HandelskammarenTysk-Svenska Handelskammaren

Pressinbjudan: Förnybara material för industrin till nästa nivå

Välkommen till ett seminarium på onsdag som fokuserar på transformationen till en mer förnybar och fossilfri kemi- och materialindustri. Var står Sverige i ett internationellt perspektiv? Hur snabbar vi på utvecklingen och får ut mer av bland annat nordisk skog? Vad krävs av kemiindustri, tillverkande industri, handel och inköpare av material? Och vad gör politikerna?

Foto: Henrik Bergstedt/BASF

Sverige har som mål att bli ett av världens första fossilfria länder. Användningen av förnybara råmaterial, inte minst från nordisk skog, har fått stor uppmärksamhet och utvecklingen går nu snabbt framåt. Detaljhandeln är bara ett exempel på branscher som åtagit sig att endast använda fossilfria eller återvunna plastförpackningar i sina butiker från 2030.

Tysk-Svenska Handelskammaren bjuder tillsammans med BASF in till detta seminarium där du kommer få insikter om hur industrin redan idag bidrar till omvandlingen till ett mer hållbart samhälle genom att använda förnybara råvaror och produkter i alla faser av värdekedjan. Under seminariet vill vi diskutera hur innovationer kan göra det möjligt för företag från nästan alla branscher att möta dagens och framtida behov för ett hållbart samhälle. Nya biomassbalanserade material som minskar CO2-belastningen kommer visas av Klättermusen (kläder), SIG Combibloc (förpackningar Signature Pack) och BASF Coatings Refinish (lack).

När? 21 november 2018, kl. 16.30 – 20.00
Var? World Trade Center, Klarabergsviadukten 70 / Kungsbron 1, Stockholm

Medverkande:
Cordula Mock-Knoblauch, chef för förnybart och hållbarhet inom BASF, kommer ge en internationell utblick kring förnybar och fossilfri kemi- och materialindustri. Hon diskuterar med Eva Bennis, hållbarhetsdirektör Volvo Group Purchasing, Svante Axelsson, nationell samordnare på Fossilfritt Sverige, Ylwa Alwarsdotter, direktör marknadsutveckling Sekab, Magnus Berg, näringspolitisk chef på Skogsindustrierna, och riksdagsledamöterna Kristina Yngwe (C), ordförande, och Marlene Burwick (S), ledamot i Miljö- och jordbruksutskottet, hur målet att bli ett fossilfritt samhälle ska nås. Moderator är Eva Krutmeijer, bland annat styrelseledamot i Stiftelsen Forskning & Framsteg. Seminariet hålls på engelska.

För mer information om kvällens program och anmälan klicka här.

Detta är ett seminarium inom ramen för German Swedish Tech Forum, den bilaterala innovationsplattformen som Tysk-Svenska Handelskammaren och IVA gemensamt står bakom.

Foto: Henrik Bergstedt/BASF

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Ny satsning från näringslivet ska få fler svenska elever att läsa tyska11.6.2018 16:32Pressmeddelande

När allt färre svenska elever läser tyska i skolan hindrar det svenska företags framtidschanser på Europas största marknad. Tysk-Svenska Handelskammaren och Tyska Ambassaden Stockholm vill vända den nedåtgående trenden för tyskan i Sverige och initierar därför nu Deutsch – Ditt val! – ett projekt som ska finansiera och stötta särskilda satsningar på tyska språket vid svenska grund- och gymnasieskolor.

Tysk-svenska konjunkturbarometern maj 2018: fortsatt optimism bland företagen – trots tydligt påtalade risker1.6.2018 08:26Pressmeddelande

Trots en orolig omvärld ser företagen i Tyskland och Sverige fortsatt positivt på utvecklingen av affärerna mellan de båda länderna under den närmaste framtiden. Det visar Tysk-Svenska Handelskammarens senaste enkätundersökning bland medlemsföretag på båda sidor Östersjön. Årets första månader gav näringslivet i Tyskland och Sverige många anledningar till oro och avtagande optimism inför framtiden: hotet om strafftullar och andra handelsbarriärer, politisk osäkerhet kring Iran, Nordkorea och den fortsatta utvecklingen i Kina, den ovissa fortsättningen av krisen i Italien med risken att den spiller över på andra länder, på sistone delvis nedåtpekande konjunkturindikatorer, en svag krona och kanske också införandet av en ny europeisk dataskyddslagstiftning – för att bara nämna några. Men företagen i våra båda länder verkar ändå inte särskilt bekymrade vad gäller affärsförväntningarna. I maj månads Tysk-svenska konjunkturbarometer är de fortsatt optimistiska när de bedömer utsikterna för