Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Bilden ovan är från säkerhetsparken i Esboo utanför Helsingfors, Finland.

Catharina Elmsäter-Svärd kommer att finnas på plats med branschföreträdare för att prata om vikten av säkerhet och hur vi stoppar utvecklingen av dödsolyckor.

Medverkar gör även arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) och Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.

Tid: Tisdag 26 mars kl. 10:00 - 10:45

Plats: Vid Arlanda flygplats. Mellan Kolstahallen (Kolstavägen 2) och Brandkåren Attunda (Kolstavägen 1). Se skyltning på plats.

Program:

10.00: Inledning tal

• Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier
  • Ylva Johansson (S), arbetsmarknadsminister
  • Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket
  • Anders Erlandsson, operativ chef Skanska Sverige
  • Roger Linnér, COO Peab AB

10.20: Spadtag inklusive fotografering

10.30: Avrundning och tid för intervjuer och mediefrågor

Media är välkomna under hela arrangemanget. Anmäl deltagande till mattias.borrelid@sverigesbyggindustrier.se alt. 070 586 58 07.

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.