Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Bilden ovan är från säkerhetsparken i Esboo utanför Helsingfors, Finland.

Catharina Elmsäter-Svärd kommer att finnas på plats med branschföreträdare för att prata om vikten av säkerhet och hur vi stoppar utvecklingen av dödsolyckor.

Medverkar gör även arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) och Arbetsmiljöverkets generaldirektör Erna Zelmin-Ekenhem.

Tid: Tisdag 26 mars kl. 10:00 - 10:45

Plats: Vid Arlanda flygplats. Mellan Kolstahallen (Kolstavägen 2) och Brandkåren Attunda (Kolstavägen 1). Se skyltning på plats.

Program:

10.00: Inledning tal

• Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier
  • Ylva Johansson (S), arbetsmarknadsminister
  • Erna Zelmin-Ekenhem, generaldirektör Arbetsmiljöverket
  • Anders Erlandsson, operativ chef Skanska Sverige
  • Roger Linnér, COO Peab AB

10.20: Spadtag inklusive fotografering

10.30: Avrundning och tid för intervjuer och mediefrågor

Media är välkomna under hela arrangemanget. Anmäl deltagande till mattias.borrelid@sverigesbyggindustrier.se alt. 070 586 58 07.

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.