TechSverige

Pressinbjudan frukostseminarium den 22/11: IT&Telekomföretagen presenterar ”IT-kompetensbristen - en rapport om den svenska digitala sektorns behov av spetskompetens”

Den genomgripande digitalisering som pågår i Sverige och globalt har gjort att den digitala sektorn har blivit näringslivets starkaste tillväxtkraft. Nu hotas sektorns fortsatta utveckling av brist på spetskompetens. Ett underskott på i storleksordningen 70 000 personer med IT- eller digitalt relaterad kompetens befaras till år 2022 om inte särskilda insatser görs.

Kompetensbehovet inom IT- och telekombranschen och hela den digitala sektorn är både akut och strukturellt vilket innebär att en rad åtgärder, och inte bara enskilda insatser, är nödvändiga. Om dessa åtgärder realiseras har Sverige goda möjligheter till fortsatt tillväxt och konkurrenskraft, och att leva upp till regeringens målsättning att vara bäst i världen på att tillvarata digitaliseringens möjligheter, men det är nu mycket hög tid att agera.

Välkommen till en presentation av rapporten, och en diskussion kring de åtgärder vi menar är nödvändiga för att råda bot på kompetensbristen.

Deltagare:

Fredrik von Essen, näringspolitisk expert med ansvar för kompetensförsörjningsfrågor, IT&Telekomföretagen

Carl-Johan Hamilton, grundare och vVD Ants Code at Heart, ordförande i IT&Telekomföretagens IT-kompetensråd

Maria Stockhaus, riksdagsledamot (M), ledamot i utbildningsutskottet, f.d. kommunalråd Sollentuna

Khashayar Farmanbar, kommunalråd i opposition (S) i Nacka och fd. IT-bolags-VD

Datum: 22 november 08:00 - 09:00

Plats: Rålambshov/Konradsbergsskolan, Rålambsvägen 22 (A-huset plan 5) Stockholm

Anmäl gärna ditt deltagande här: https://response.questback.com/itf/22november2017

Vill du ta del av rapporten på förhand? Kontakta gärna Sofia Yngwe enligt nedan.

IT&Telekomföretagen – en motor för digitaliseringen av Sverige. IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och telekomsektorn.Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom.Vi är närmare 1200 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se

TechSverige

08-7626900https://www.techsverige.se/

TechSverige är en medlemsorganisation för alla företag inom techsektorn. Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för tech.

Vi är idag cirka 1 400 medlemsföretag som tillsammans har närmare 100 000 medarbetare och är ett av nio samverkande förbund inom Almega.

Följ TechSverige

Senaste pressmeddelandena från TechSverige

Sverige släcker 2G och 3G – Byt nät nu30.1.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande

Fram till slutet av 2025 kommer 2G- och 3G-näten att fasas ut i Sverige och ersättas med 4G och 5G. Det innebär att allt som är beroende av uppkoppling till dessa gamla nät slutar fungera. Det handlar om allt från äldre mobiltelefoner till larm, kortterminaler och nödtelefoner i hissar. Det påverkar både företag och privatpersoner, men i dagsläget är det många som berörs som inte vet om detta. I den nya informationskampanjen Byt Nät Nu uppmanar bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige tillsammans med mobiloperatörerna Tele2, Telenor, Telia och Tre alla att se över och byta ut gamla lösningar till modern teknik – innan näten stängs.

Techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya toppnivåer22.11.2023 07:30:00 CET | Pressmeddelande

En rapport från bransch- och arbetsgivarorganisationen TechSverige visar att techbranschens bidrag till svensk ekonomi når nya rekordnivåer. Techbranschens omsättning 2022 landade på över 1000 miljarder kronor och bidraget till BNP uppgick till 350 miljarder kronor – vilket överstiger det samlade BNP-bidraget från den traditionella basindustrin. Det innebär skatteintäkter på över 150 miljarder kronor – mer än statens utgifter för försvar och rättsväsende tillsammans.