PRESSINBJUDAN FRUKOSTSEMINARIUM: Modernare byggregler – kan det öka bostadsbyggandet?

Bostadsbyggandet i Sverige har under lång tid varit för lågt i förhållande till befolkningstillväxten. I majoriteten av landets kommuner är det underskott på bostäder. Kan förslagen från Kommittén för modernare byggregler bidra till att öka byggandet? Varmt välkommen till frukostseminariet 14 januari.

Medverkande: Anna Sander från Kommittén för modernare byggregler, Stefan Sandberg, vd, Uppsalahem AB och Fredrik Elmgren, regionchef Öst, Serneke Bygg AB
Moderator: Jonas Högset, chef Fastighet & Boende, Sveriges Allmännytta

Praktisk information
Datum: Tisdag 14 januari, 2020
Tid: Kaffe och smörgås serveras från kl.07.45, seminariet pågår kl.08.15-09.15
Plats: Sveriges Allmännytta, Drottningatan 29, 7 trappor, i Stockholm
Här kan du anmäla dig och här kan du läsa mer om Allmännyttans arenas frukostseminarium. Seminariet är kostnadsfritt och kommer även webbsändas.

Kommittén för modernare byggregler tillsattes av regeringen 2017 med uppdrag att se över och modernisera bland annat plan- och bygglagen, plan- och byggförordningen, Boverkets byggregler och föreskrifter om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder i syfte att gynna ökad konkurrens och ökat bostadsbyggande. Kommittén har även haft i uppdrag att utreda behovet av reglering för att minska klimat- och miljöpåverkan under byggprocessen och vid materialval.

Den 19 december presenterade kommittén sitt slutbetänkande. På frukostseminariet den 14 januari kommer Anna Sander som tillsammans med Kurt Eliasson, lett kommitténs arbete, att presentera utredningens resultat och förslag. Förslagen kommenteras och diskuteras av en expertpanel.

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisationen för 320 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag som bygger och förvaltar hyresbostäder för alla i hela landet. Tillsammans har de över 975 000 hyresbostäder

Nytt avtal ska starta en energirevolution i Sverige18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta och ViaEuropa initierar samarbete för att påskynda den gröna omställningen I en strävan efter att leda vägen för den gröna omställningen i Europa och globalt, har Sveriges Allmännytta och ViaEuropa tagit sig an utmaningen att snabba på övergången till ett mer hållbart energisystem. Deras gemensamma mål är att främja energigemenskaper som en kraftfull drivkraft för förändring.

Slutrapport: Energieffektivisering - så dyrt blir det14.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande

Sveriges Allmännytta, presenterar idag en viktig slutrapport som belyser den kritiska frågan om energieffektivisering i byggnader. Byggnader står för en betydande del av energianvändningen och bidrar därigenom till klimatförändringen. För att adressera detta har EU nyligen omarbetat direktivet om byggnaders energiprestanda (EPBD), vilket syftar till att främja energirenoveringar och övergången till förnybar eller fossilfri energi.