PRESSINBJUDAN FRUKOSTSEMINARIUM: Modernare byggregler – kan det öka bostadsbyggandet?

Bostadsbyggandet i Sverige har under lång tid varit för lågt i förhållande till befolkningstillväxten. I majoriteten av landets kommuner är det underskott på bostäder. Kan förslagen från Kommittén för modernare byggregler bidra till att öka byggandet? Varmt välkommen till frukostseminariet 14 januari.

Anna Sander, Kommittén för modernare byggregler, Stefan Sandberg, vd Uppsalahem AB och Fredrik Elmgren, regionchef Öst Serneke Bygg AB, Jonas Högset, Sveriges Allmännytta

Medverkande: Anna Sander från Kommittén för modernare byggregler, Stefan Sandberg, vd, Uppsalahem AB och Fredrik Elmgren, regionchef Öst, Serneke Bygg AB
Moderator: Jonas Högset, chef Fastighet & Boende, Sveriges Allmännytta

Praktisk information
Datum: Tisdag 14 januari, 2020
Tid: Kaffe och smörgås serveras från kl.07.45, seminariet pågår kl.08.15-09.15
Plats: Sveriges Allmännytta, Drottningatan 29, 7 trappor, i Stockholm
Här kan du anmäla dig och här kan du läsa mer om Allmännyttans arenas frukostseminarium. Seminariet är kostnadsfritt och kommer även webbsändas.

Kommittén för modernare byggregler tillsattes av regeringen 2017 med uppdrag att se över och modernisera bland annat plan- och bygglagen, plan- och byggförordningen, Boverkets byggregler och föreskrifter om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder i syfte att gynna ökad konkurrens och ökat bostadsbyggande. Kommittén har även haft i uppdrag att utreda behovet av reglering för att minska klimat- och miljöpåverkan under byggprocessen och vid materialval.

Den 19 december presenterade kommittén sitt slutbetänkande. På frukostseminariet den 14 januari kommer Anna Sander som tillsammans med Kurt Eliasson, lett kommitténs arbete, att presentera utredningens resultat och förslag. Förslagen kommenteras och diskuteras av en expertpanel.

08-406 55 00https://www.sverigesallmannytta.se/

Sveriges Allmännytta är bransch- och intresseorganisation för över 300 allmännyttiga kommunala och privata bostadsföretag över hela Sverige.