Pressinbjudan: ”Fyra av tio storföretag försvinner”

Fyra av tio internationella storföretag kommer inte att vara kvar om fem år. Den bedömningen gör storföretagsledarna själva, enligt Stefan Fölster. På Inspirationsdagen 2 juni ger han sin bild av digitaliseringens dramatiska effekter. Samtidigt utses Årets tillväxtföretag i Göteborgsregionen.

- Några kommer att skapa framtiden. Många andra blir överkörda.

Stefan Fölster drar sig inte för att beskriva näringslivets förändring i drastiska termer. På Inspirationsdagen 2016 kommer han att utgå från sin uppmärksammade bok Robotrevolutionen som beskriver en utveckling som kommer att förändra näringslivet i grunden.

- Den handlar inte så mycket om teknik. Frågan är hur vi ska göra för att tillhöra dem som skapar framtiden, säger Stefan Fölster i en intervju inför Inspirationsdagen 2016. Intervju med Stefan Fölster

Det är femtonde året i rad som Inspirationsdagen arrangeras för deltagarna i Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt. Övriga föreläsare på temat digitalisering är Arash Gilan, som bland mycket annat är en av sex Google Agency Coaches, och trendanalytikern Kristin Heinonen. De pratar under rubrikerna ”Digitalisera eller dö ut” respektive ”När kunden flyttar till internet”.

Media inbjuds att besöka Inspirationsdagen 2 juni på Brewhouse. Där kommer också Årets tillväxtföretag respektive Årets tillväxtledare att utses. Programmet finns här

De nominerade företagen är Devicia, som hjälper medicintekniska företag med kliniska studier och de snabbväxande konsultbolagen Callista Enterprise och Cactus.

Nominerade till Årets tillväxtledare är Nina Järvi, Fix Cleaning Service, Fredrik Bergström, Cactus Rail och Magnus Johansson OAT-gruppen.

Tid:  2 juni 13.00-17.00 (programmet inleds med lunch 12.00)

Plats: Brewhouse, Åvägen 24 Göteborg

För mer information kontakta:

Anna-Lena Johansson, chef Företagsutveckling, Business Region Göteborg, 031-367 61 52

Katarina Clase, projektledare Inspirationsdagen, 031-367 61 03

Business Region Göteborgs tillväxtprogram Expedition Framåt skapar förutsättningar för små- och medelstora företag i Göteborgsregionen att utvecklas och växa.

+46 (0)31-367 61 49https://www.businessregiongoteborg.se/sv/

Inbjudan: Nya uppfinnare i lokalen där SKF grundades27.9.2017 15:14Pressmeddelande

Välkommen till lokalerna där svensk industrihistoria skrevs och entreprenörskap sitter i de gamla tegelväggarna. I byggnaden B13 i Gamlestadens Fabriker startade ingenjören Sven Wingquist tillverkning av sin banbrytande uppfinning det sfäriska kullagret. Det blev grunden till världsföretaget SKF. Nu blir exakt samma lokal en inspirerande mötesplats för entreprenörer med helt nya affärsidéer – de som skapar framtidens innovationer och jobb.