Pressinbjudan: Göteborg först i Sverige med Arlas eldrivna mejerilastbil till skolor och dagis

Några av de mest utsatta luftkvalitetsmiljöerna i Göteborg och Mölndal blir nu först i Sverige med Arlas eldrivna mejerileveranser. Premiärtur på fredag.

Luftkvaliteten i Göteborg är en viktig fråga att lösa. I en upphandling 2020 vann Arla Göteborgs Stads mejeriupphandling och blev ny leverantör till de största kommunala köken i staden och kranskommunerna. Ett av önskemålen från kommunen var fossilfria transporter. Några av de mest utsatta miljöerna i Göteborg och Mölndal blir nu först i Sverige med Arlas eldrivna mejerileveranser.

Är elektrifierade transporter i stadskärnor en väg framåt för att lösa luftkvalitetsfrågorna i staden? Denna och andra frågor kommer att diskuteras vid pressträffen.

Media inbjuds att närvara vid premiärturen och en diskussion kring luftkvalitetsfrågor.

Datum och tid:        19 mars kl 12:30

Plats:                        Katrinelundsgymnasiet, Skånegatan 14, 411 40 Göteborg

Närvarande:             Axel Josefson, Kommunstyrelsens ordförande

Ann Sagvall, Inköp och upphandling Göteborgs stad

Caroline Starck, Kommunikationsdirektör Arla

Johan Selvén, Försäljningschef Volvo lastvagnar

Detta arrangemang genomförs helt i linje med säkerheten kring smittskyddet. Media måste därför anmäla sin medverkan i förväg: erik.bratthall@arlafoods.com

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp14.4.2021 09:28:24 CEST | Pressmeddelande

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.

Frasigt är Årets Smak 20216.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att Årets Smak 2021 är frasigt. Det avslöjades när Arla för tredje året i rad presenterade sin unika trendspaning som i år bland annat baseras på en analys av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer världen över. Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett.