Pressinbjudan: Graffiti på muggen - BSSC inviger toaletten på Internationella Världstoalettens dag 19 november

Daniel Fahlström på Hugeart har gjort väggmålningarna på nya Östersjöhuset på Skansen, Baltic Sea Science Center. Nu är han klar med de sista insatserna - inramning till skulpturen Droppen och väggmålning av toaletten på akvarieplanet. Toaletten invigs stilenligt på Världstoalettens dag 19 november kl 12.00.

Traphhus på BSSC. Daniel Fahström. Foto: Skansen

Den Internationella toalettdagen, även kallad Världstoalettdagen, uppmärksammar personer i världen som lever utan toaletter och värdig hygien. Framförallt är det tjejer i unga åldrar som saknar möjlighet att gå på en ren och riktig toalett. Dagen infaller den 19 november och uppmärksammas på Baltic Sea Science Center och av samarbetsparten Stockholm Vatten och Avfall.

På BSSC blir det alltså verkligen en toalett som står i fokus. Den har nu fått konstnärlig utformning av Daniel Fahlström på Hugeart som också gjort väggmålningar i trapphusen, plattfisken vid huvudingången, inramning av skulpturen Droppen och andra färgstarka inlägg i miljön.

-Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Daniel som verkligen fångat världen under ytan med sin färgstarka stil, säger Anna Björn. Nu har han gjort klart ett utrymme som definitivt är en bra plats för reflektion och eftertanke.

OSA Christina Hamnqvist 0729-83 79 55

Traphhus på BSSC. Daniel Fahström. Foto: Skansen
Trappphus med gädda. Daniel Fahström. Foto: Skansen
Undervattensmotiv. Daniel Fahström. Foto: Skansen
Droppen får en inramning. Daniel Fahström. Foto: Skansen
Skulpturen Droppen på BSSC. Foto: Sophie Lewenhaupt.

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm i fördjupat samarbete genom nytt femårsavtal som har fokus på hållbarhet18.12.2019 15:00:00 CETPressmeddelande

Skansen och Konsumentföreningen Stockholm (Kfs) skapar mervärde för gäster och medlemmar genom ett fortsatt nära samarbete de kommande fem åren. Med ett utbud av aktiviteter kopplat till samhällsengagemang och miljöarbete vill Skansen och Konsumentföreningen sprida information och kunskap om miljö, mat och djuromsorg med fokus på barn, unga och barnfamiljer.