Pressinbjudan: Har bostadsbyggandet i Skåne nått taket?

I samband med Business Arena Malmö tisdagen den 2 april släpper Region Skåne och Sveriges Byggindustrier rapporten Bostadsefterfrågan i Skåne. - Vi är först i landet med att pröva en modell som preciserar antalet bostäder som kan nyproduceras till marknadspriser eller nyproduktionshyror givet hushållens betalningsförmåga, säger Anders Gärdsmark, regionchef för Sveriges Byggindustrier.

Region Skåne och Sveriges Byggindustrier Syd ser ett behov av att komplettera bilden av det demografiska bostadsbyggnadsbehovet med skattningar av den faktiska efterfrågan på nya bostäder. Under konferenspunkten ”Bostäder för regionens framtid” ställs frågan: Hur ser bostads- och befolkningsutvecklingen i regionen ut och vad krävs för att framtidens arbetskraft ska ha någonstans att bo?

- Mycket tyder på att grupper som i dag står utanför bostadsmarknaden i Skåne kommer få det allt svårare att kunna efterfråga en nyproducerad bostad, säger Anders Gärdsmark.

Simon Sköld, samhällsanalytiker Region Skåne, presenterar rapporten. I paneldebatten deltar bland annat Bo Adling, ansvarig för bostadsfrågor Sveriges Byggindustrier Syd, och ger branschens syn på rapportens innehåll och slutsatser.

För ytterligare information: Bo Adling, 070-2362679

Sveriges Byggindustrier välkomnar utredning om kommunala särkrav14.6.2019 09:47:59 CESTPressmeddelande

Regeringen tillsätter en utredning om konkurrensen i byggbranschen. I uppdraget ingår att titta på hur kommunala särkrav försvårar byggprocesser. - Sedan 2015 har kommuner inte rätt att lämna föreskrifter om byggteknik. Trots det ser vi att kommuner fortsätter att ställa egna krav på tekniska egenskaper. Det förhindrar att branschen går mot ett standardiserat och industrialiserat byggande, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Bygg- och fastighetssektorn vässar riktlinjerna för resurseffektivisering och avfallshantering21.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Bygg- och fastighetssektorn vässar sina gemensamma riktlinjer för resurseffektivisering och avfallshantering. Behovet av cirkularitet i hela värdekedjan förtydligas och alla branschens aktörer uppmanas använda riktlinjerna som sin basnivå. - Det finns drygt 800 000 lägenheter i Sverige som behöver renoveras. Samtidigt är behovet av nya bostäder, vägar och järnvägar stort. Avfallsminimering är avgörande för att minska bygg- och fastighetssektorns miljöbelastning, säger Marianne Hedberg, miljöexpert på Sveriges Byggindustrier.

Minister till historisk byggstämma i Umeå13.5.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) kommer till Sveriges Byggindustriers förbundsstämma i Umeå den 15 maj. Bland övriga talare finns Anna Olofsson, marknadschef för Umeå kommun och Lars Westin, professor vid centrum för regionalvetenskap, Umeå universitet. - Vi ser fram emot intressanta samtal som ger en bra bild av byggandet och samhällsutvecklingen i norra Sverige, säger Johan Hallberg, regionchef för Sveriges Byggindustrier.