Pressinbjudan: Har bostadsbyggandet i Skåne nått taket?

I samband med Business Arena Malmö tisdagen den 2 april släpper Region Skåne och Sveriges Byggindustrier rapporten Bostadsefterfrågan i Skåne. - Vi är först i landet med att pröva en modell som preciserar antalet bostäder som kan nyproduceras till marknadspriser eller nyproduktionshyror givet hushållens betalningsförmåga, säger Anders Gärdsmark, regionchef för Sveriges Byggindustrier.

Region Skåne och Sveriges Byggindustrier Syd ser ett behov av att komplettera bilden av det demografiska bostadsbyggnadsbehovet med skattningar av den faktiska efterfrågan på nya bostäder. Under konferenspunkten ”Bostäder för regionens framtid” ställs frågan: Hur ser bostads- och befolkningsutvecklingen i regionen ut och vad krävs för att framtidens arbetskraft ska ha någonstans att bo?

- Mycket tyder på att grupper som i dag står utanför bostadsmarknaden i Skåne kommer få det allt svårare att kunna efterfråga en nyproducerad bostad, säger Anders Gärdsmark.

Simon Sköld, samhällsanalytiker Region Skåne, presenterar rapporten. I paneldebatten deltar bland annat Bo Adling, ansvarig för bostadsfrågor Sveriges Byggindustrier Syd, och ger branschens syn på rapportens innehåll och slutsatser.

För ytterligare information: Bo Adling, 070-2362679

Sveriges Byggindustrier inviger landets första Säkerhetspark för byggbranschen vid Arlanda flygplats7.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Idag måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Amorteringskrav ger 7 800 färre bostäder per år4.10.2019 11:00:00 CESTPressmeddelande

Kreditrestriktioner i form av amorteringskrav och bankernas skärpta kvar att leva på kalkyler förklarar åtminstone halva fallet i bostadsbyggandet sedan 2017. – Ett minskat årligt byggande med minst 7 800 bostäder är allvarligt. Momsintäkterna från bostadsbyggandet blir årligen 4,6 miljarder kronor lägre. Det är ett tappat reformutrymme som kunde ha använts till fler sjuksköterskor, lärare och poliser, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Invigning av Sveriges första och enda Säkerhetspark för byggbranschen2.10.2019 10:06:05 CESTPressmeddelande

Måndag 7 oktober klockan 14.00 – 15.00 inviger Sveriges Byggindustrier landets första och enda gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. Parken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra arbetsplatser får aldrig ta paus. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.