Pressinbjudan: Har bostadsbyggandet i Skåne nått taket?

I samband med Business Arena Malmö tisdagen den 2 april släpper Region Skåne och Sveriges Byggindustrier rapporten Bostadsefterfrågan i Skåne. - Vi är först i landet med att pröva en modell som preciserar antalet bostäder som kan nyproduceras till marknadspriser eller nyproduktionshyror givet hushållens betalningsförmåga, säger Anders Gärdsmark, regionchef för Sveriges Byggindustrier.

Region Skåne och Sveriges Byggindustrier Syd ser ett behov av att komplettera bilden av det demografiska bostadsbyggnadsbehovet med skattningar av den faktiska efterfrågan på nya bostäder. Under konferenspunkten ”Bostäder för regionens framtid” ställs frågan: Hur ser bostads- och befolkningsutvecklingen i regionen ut och vad krävs för att framtidens arbetskraft ska ha någonstans att bo?

- Mycket tyder på att grupper som i dag står utanför bostadsmarknaden i Skåne kommer få det allt svårare att kunna efterfråga en nyproducerad bostad, säger Anders Gärdsmark.

Simon Sköld, samhällsanalytiker Region Skåne, presenterar rapporten. I paneldebatten deltar bland annat Bo Adling, ansvarig för bostadsfrågor Sveriges Byggindustrier Syd, och ger branschens syn på rapportens innehåll och slutsatser.

För ytterligare information: Bo Adling, 070-2362679

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för seriösa bygg-, anläggnings- och specialföretag verksamma på den svenska byggmarknaden.