Pressinbjudan: Har bostadsbyggandet i Skåne nått taket?

I samband med Business Arena Malmö tisdagen den 2 april släpper Region Skåne och Sveriges Byggindustrier rapporten Bostadsefterfrågan i Skåne. - Vi är först i landet med att pröva en modell som preciserar antalet bostäder som kan nyproduceras till marknadspriser eller nyproduktionshyror givet hushållens betalningsförmåga, säger Anders Gärdsmark, regionchef för Sveriges Byggindustrier.

Region Skåne och Sveriges Byggindustrier Syd ser ett behov av att komplettera bilden av det demografiska bostadsbyggnadsbehovet med skattningar av den faktiska efterfrågan på nya bostäder. Under konferenspunkten ”Bostäder för regionens framtid” ställs frågan: Hur ser bostads- och befolkningsutvecklingen i regionen ut och vad krävs för att framtidens arbetskraft ska ha någonstans att bo?

- Mycket tyder på att grupper som i dag står utanför bostadsmarknaden i Skåne kommer få det allt svårare att kunna efterfråga en nyproducerad bostad, säger Anders Gärdsmark.

Simon Sköld, samhällsanalytiker Region Skåne, presenterar rapporten. I paneldebatten deltar bland annat Bo Adling, ansvarig för bostadsfrågor Sveriges Byggindustrier Syd, och ger branschens syn på rapportens innehåll och slutsatser.

För ytterligare information: Bo Adling, 070-2362679

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.