PRESSINBJUDAN: Högskolans betydelse för akademikers livslånga lärande

INBJUDAN. Under Almedalsveckan bjuder Sveriges Ingenjörer in till ett webbsänt seminarium om högskolans roll och rustning för det livslånga lärandet.

För många akademiker är högskolan den plats de kommer att söka sig till för att fylla på med ny kompetens. Vad kan göras för att anpassa utbudet för yrkesverksammas behov?

Om detta arrangerar Sveriges Ingenjörer ett webbsänt seminarium under Almedalsveckan. Ledande representanter för akademi, näringsliv och politiken ger sina perspektiv på frågan utifrån en ny rapport som förbundet tagit fram.

VAR? Skeppsbron 24, Joda Bar och kök, "Innergården" / webbsänds via  Almedalsveckan Play

NÄR? Måndagen 4 juli, kl. 10.00 - 10.45

MEDVERKANDE?

• Ulrika Lindstrand, förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer
  • Eva Schelin, vd, KK-stiftelsen
  • Anna Karlsson-Bengtsson, vicerektor för utbildning och livslångt lärande, Chalmers
  • Ylva Lagesson, affärsområdeschef Industry, NCC
  • Fredrik Christensson, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet

Moderator: Pernilla Norlin, chef analys och påverkan, Sveriges Ingenjörer

MER INFO? Gå in på eventsidan på Sverigesingenjorer.se för att läsa mer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

NY RAPPORT: Tusentals ingenjörer knackar på högskolans dörr30.6.2022 08:21:46 CEST | Pressmeddelande

12 000 ingenjörer vill tillbaka till högskolan för kompetensutveckling när det nya omställningsstudiestödet införs. För de ingenjörer som vill spetsa sin kompetens för att driva utvecklingen i klimatomställning, elektrifiering eller digitalisering riskerar reformen bli ett slag i luften. Landets tekniska lärosäten saknar matchande kursutbud. Det visar en ny rapport av Sveriges Ingenjörer.