PRESSINBJUDAN: Högskolans betydelse för akademikers livslånga lärande

INBJUDAN. Under Almedalsveckan bjuder Sveriges Ingenjörer in till ett webbsänt seminarium om högskolans roll och rustning för det livslånga lärandet.

För många akademiker är högskolan den plats de kommer att söka sig till för att fylla på med ny kompetens. Vad kan göras för att anpassa utbudet för yrkesverksammas behov?

Om detta arrangerar Sveriges Ingenjörer ett webbsänt seminarium under Almedalsveckan. Ledande representanter för akademi, näringsliv och politiken ger sina perspektiv på frågan utifrån en ny rapport som förbundet tagit fram.

VAR? Skeppsbron 24, Joda Bar och kök, "Innergården" / webbsänds via  Almedalsveckan Play

NÄR? Måndagen 4 juli, kl. 10.00 - 10.45

MEDVERKANDE?

• Ulrika Lindstrand, förbundsordförande, Sveriges Ingenjörer
  • Eva Schelin, vd, KK-stiftelsen
  • Anna Karlsson-Bengtsson, vicerektor för utbildning och livslångt lärande, Chalmers
  • Ylva Lagesson, affärsområdeschef Industry, NCC
  • Fredrik Christensson, utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet

Moderator: Pernilla Norlin, chef analys och påverkan, Sveriges Ingenjörer

MER INFO? Gå in på eventsidan på Sverigesingenjorer.se för att läsa mer

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

I Täby och Nynäshamn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Stockholms län14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Stockholms län har Täby 4,7 procent och Nynäshamn 4,5 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommunlistan i tabellen nedan.

Storsatsning krävs för att fler tjejer ska välja teknikprogrammet14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. Analysen pekar mot den stora betydelsen av geografisk närhet till programmen, förekomsten av förebilder och kommunernas engagemang i tekniksatsningar.

I Stenungsund och på Tjörn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Västra Götaland14.3.2024 06:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Västra Götaland har Stenungsund 7,5 procent och Tjörn 7,3 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommuntabellen nedan.