Skolverket

Pressinbjudan: Hur bra är svenska elevers kunskap om demokrati och samhälle?

Dela

Hur står sig svenska åttondeklassares kunskaper om demokrati och samhälle i jämförelse med elever från andra länder? Hur har kunskaperna förändrats sedan den förra undersökningen? Hur starkt är de svenska elevernas stöd för jämställdhet och hur stort är deras intresse för att delta i framtida val? Svaren ges i den internationella undersökningen ICCS. Rapporten presenteras på en presskonferens på Skolverket 7 november 10.00. Presskonferensen sänds också direkt på skolverket.se.

Tid: 7 november kl 10.00

Plats: Skolverket, Fleminggatan 14, Stockholm.

 

Föranmälan görs till presstjanst@skolverket.se

Ta med presslegitimation

Vad är ICCS?

ICCS, står för International Civic and Citizenship Education Study. Det är en internationell studie som undersöker elevers kunskaper, värderingar och engagemang i samhällsfrågor. Totalt deltar 21 länder i studien. ICCS har genomförts en gång tidigare, år 2009, vilket ger möjlighet att studera hur elevernas kunskaper förändras över tid.

ICCS organiseras av IEA, International Association for the Evaluation of Educational Achievement. Skolverket ansvarar de svenska resultaten i studien. IEA organiserar även för studier som TIMSS och PIRLS som elevers kunskaper i matematik, naturvetenskap och läsförståelse.

Nyckelord

Om

Skolverket
Skolverket
Fleminggatan 14
106 20 Stockholm

08-527 332 00http://www.skolverket.se/

Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.

Följ Skolverket

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Skolverket

Stora skillnader i betygssättningen mellan skolor5.2.2019 09:00:00Pressmeddelande

Skillnaderna i betygssättning mellan olika skolor är fortsatt stora. Det visar en ny rapport från Skolverket som jämför slutbetygen i årskurs 9 med resultaten på de nationella proven. Analysen visar att betygen i stor utsträckning sätts i relation till elevernas generella prestationsnivå på skolan. Betygsättningen är mer restriktiv i skolor med många högpresterande elever och omvänt mindre restriktiv i skolor med många lågpresterande elever. En viktig slutsats är att det är svårt att uppnå likvärdiga betyg med dagens betygssystem.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum