Pressinbjudan: Hur gick det för de sydsvenska stadskärnorna under 2020?

Välkommen på en genomgång av rapporten Cityindex 2021 som visar unik statistik på hur omsättningsutvecklingen såg ut i våra stadskärnor i Skåne, Blekinge och Kronoberg under 2020. Rapporten tas fram årligen av Fastighetsägarna i ett samarbete med HUI Research.

Det här får du veta
• Vi ser hur det gick för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service i stadskärnorna under 2020.
• Hur corona slagit olika beroende på bransch och städernas storlek.
• Hur besöksflödena i stadskärnorna såg ut från januari till och med juli 2021.

Men vi kommer också att prata om
• Vilka trender som vi ser och vilka trender som är en följd av coronakrisen.
• Att stadskärnorna står inför sin viktigaste förändring i modern tid.
• Hur viktigt det är att alla aktörer tar ansvar för staden.
• Att staden är platsen för kultur och innovation.
• Att det som sker mellan husen är stadens framgångsfaktor.

Tre olika webbinarier

Webbinarium 1: Tisdagen den 26 oktober kl. 11-12
Cityindex 2021: Storstad och större städer
Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Lund och Växjö

Webbinarium 2: Tisdagen den 26 oktober kl. 14-15
Cityindex 2021: Småstad
Ronneby och Älmhult

Webbinarium 3: Onsdagen den 27 oktober kl. 11-12
Cityindex 2021: Medelstora städer
Hässleholm, Karlshamn, Karlskrona, Landskrona, Ljungby, Trelleborg, Ystad och Ängelholm

Anmälan:
Anmäl dig till clara.winblad@fastighetsagarna.se så får du en zoomlänk till webbinarierna.

Gör det lättare att vräka kriminella lokalhyresgäster30.10.2021 11:01:20 CEST | Pressmeddelande

På Socialdemokraternas partikongress i veckan som kommer ska förslag om att göra det enklare att vräka kriminella bostadshyresgäster diskuteras. Men i debatten glöms bort att en stor del av den organiserade ofta äger rum i hyrda lokaler. Här är det mycket svårt att bli av med kriminell verksamhet. Det måste bli ett stopp på att utnyttja fastigheter och affärslokaler för avancerade brottsupplägg utan att fastighetsägaren har möjlighet att bli av med lokalhyresgästen. Det måste bli lättare att säga upp brottsliga lokalhyresgäster. Vi föreslår fyra konkreta åtgärder.

Omsättningen i Borås stadskärna följde pandemins vågor – men Knalleland höll emot28.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen i Borås stadskärna minskade med 18,4 procent under pandemiåret 2020, vilket är ett lite större tapp än i andra jämförbara städer. Knalleland behöll däremot större delen av sin omsättning och såg endast en marginell minskning på 0,2 procent. Hotellbranschen har haft det tuffast, medan försäljningen av dagligvaror har ökat såväl i stadskärnan som i Knalleland. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så klarade Limhamns centrum pandemiåret 202027.10.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 ökade den totala omsättningen i Limhamns centrum med 1,4 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror som ökade under 2020. En större utmaning var det för restaurangerna som tappade mest i omsättning. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Limhamns centrum bra i jämförelse med de 107 stadskärnor som finns med i undersökningen Cityindex 2021. Limhamns centrum mäts som en särskild del av Malmös Cityindexrapport. En rapport som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.